فر پیتزا جزو مهم ترین تجهیزات فست فود و از فاکتورهای اصلی پخت یک پیتزا باکیفیت و خوش طعم است. استفاده از انواع فر پیتزا صنعتی بصورت اصولی و صحیح باعث می‌شود که این غذای دوست‌داشتنی به شکلی عالی پخته شود.

امروزه با در دسترس بودن انواع فر پیتزا ارزان قیمت و فرهای فست فود و رستورانی سبب شده است که انواع پیتزا مانند پیتزا آمریکایی، پیتزا ایتالیایی، پیتزا ناپولیتن و … با بهترین کیفیت سرو شود. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع فر پیتزا  صنعتی از جمله فر ریلی، فر تنوری، فر صندوقی، فر گردان و فر پیتزا صنعتی آشنا کنیم و به ویژگی‌ها و کاربردهای هرکدام با توجه به قیمت فر پیتزا صنعتی بپردازیم. با ما همراه باشید تا با توجه به نیاز خود بهترین فر پیتزا را خریداری نمایید. شما می‌توانید انواع فر پیتزا صنعتی را با بهترین کیفیت از وب سایت گروه صنعتی استیل وان بدون دغدغه خریداری کنید. برای مشاوره رایگان نیز می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

فر رستورانی

انواع فر پیتزا

با توجه به انواع متنوع پیتزا و مواد اولیه مختلفی که در تهیه پیتزا به کار می‌رود، انتخاب مناسب ترین فر برای آماده سازی پیتزا جزو مهم‌ترین تصمیمات برای افرادی است که قصد راه اندازی یک پیتزا فروشی را دارند.

به همین منظور انواع فر پیتزا طراحی و تولید شده‌اند که داشتن اطلاعات دقیق از آن‌ها در زمان خرید لازم است. انواع گوناگون فر رستورانی برای تهیه پیتزا را می‌توان بر اساس نحوه عملکرد، شکل ظاهری، ابعاد فر و ظرفیت به مدل‌های گوناگون دسته بندی کرد. همچنین قیمت فر پیتزا نیز عامل مهمی برای خرید می‌باشد. بر ای خرید فر پیتزا ارزان بهتر است انواع فر پیتزا صنعتی را بشناسید تا برای خرید دچار مشکل نشوید.

هریک از انواع فرهای پیتزا با قابلیت تنظیم درجه حرارت بر اساس نوع پیتزای در حال پخت، امکام پخش یکنواخت پیتزا را فراهم می‌کنند و از خامی و یا سوختن آن جلوگیری می‌کنند. در ادامه مطلب چند نمونه از پرفروش‌ترین انواع فر فست فود و رستوران را به شما معرفی می‌کنیم و ویژگی‌ها و کاربرد هرکدام را شرح خواهیم داد.

انواع مدل فر پیتزا

فر پیتزا ریلی

فر ریلی پیتزا یکی از پرکاربردترین انواع فر پیتزا در جهان است که در رستوران‌ها و فست فودها جهت پخت پیتزا، لازانیا، سیب زمینی و … استفاده می‌شود. نام دیگر این نوع فر، فر پیتزا تونلی است و در سایزهای متنوع و به دو صورت موتور پایین و موتور بغل تولید و عرضه می‌شود.

انواع فر پیتزا ریلی جزو به روز‌ترین انواع فر پیتزا صنعتی موجود در بازار هستند. اساس کار فرهای تونلی یا ریلی، پخت با حرارت غیرمستقیم است. این به این معناست که یک مشعل، درون فر را گرم می‌کند و سپس یک دمنده این هوای گرم را درون محفظه به گردش درمی‌آورد. پیتزا از یک طرف وارد تونل شده و از سمت دیگر بصورت پخته شده خارج می‌شود. زمان پخت در این نوع فرها حدود ۷ الی ۱۰ دقیقه است.

یکی از نکات منفی انواع فر پیتزا تونلی این است که چند نوع پیتزا را نمی‌توان داخل آن بصورت همزمان قرار داد؛ چرا که ممکن است در پایان کار یک نوع پیتزا نپخته باشد و نوع دیگر برشته شده باشد. نکات مثبت فر پیتزا ریلی کاهش مصرف انرژی و مناسب بودن برای انواع رستوران‌ها و فست‌فودهاست.

فر پیتزا ریلی

نحوه کار فر ریلی چگونه است؟

فر پیتزا ریلی با استفاده از سیرکوله کردن حرارت به وسیله فن، غذای درون فر را بصورت یکنواخت می‌پزد. از طرفی، فر ریلی پیتزا با قابلیت افزایش دمای داخلی خود تا ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد و با دارا بودن ظرفیت حرارتی ۵۵۰۰ کیلوکالری، عملیات پخت را سریع‌تر می‌کند و می‌توان در مدت زمان کم، حداقل ۱۰۰ پیتزای آمریکایی را در آن پخت.

انواع فر پیتزا تونلی در حالت معمول به شکل یک الی دو ردیفه تولید می‌شوند. تمامی قطعات فر پیتزا ریلی از جنس استیل قابل شستشو است و میزان مصرف انرژی برق و گاز این نوع فرهای پیتزا بسیار پایین است.

از این نوع فر پیتزا صنعتی برای پخت سایر غذاهای گرم مانند لازانیا، سیب زمینی تنوری، ته‌چین و کباب در رستوران‌ها و فست‌فودها می‌توان استفاده کرد. برای استفاده از این فرهای پیتزا نیازی به داشتن تخصص و مهارت خاصی نیست و همه آشپزها به راحتی می‌توانند از فر ریلی کوچک و بزرگ استفاده کنند.

 

شما می‌توانید بهترین انواع فر ریلی مثل مدل‌های متفاوت فر پیتزای ریلی هرماگی، فر پیتزا ریلی لینکلن، فر پیتزا ریلی Hawin، فر پیتزا ریلی آرمیک، فر پیتزا ریلی زانولی، فر پیتزا ریلی ایکس ال تی و … را در سایت استیل وان پیدا کنید و خرید خود را انجام دهید.

ویژگی‌ های فر ریلی پیتزا

  • بدنه عایق برای جلوگیری از خروج گرما و هدر رفتن انرژی و همچنین گرم شدن فضای آشپزخانه
  • قطعات قابل شستشو
  • امکان تنظیم زمان پخت
  • امکان تنظیم باد از بالا و پایین به شمل جداگانه
  • مجهز به سیستم ایمنی برای مواقعی که برق یا گاز قطع می‌شوند
  •  سرعت بالا در عین حفظ کیفیت غذا
  • قابلیت تعییر جهت حرکت از راست به چپ و از چپ به راست

فر پیتزا صنعتی

نکاتی درباره فر پیتزا ریلی

مدل‌های فر ریلی کوچک از حرارت دهی تابشی برای پخت پیتزا استفاده می‌کنند.

مناسب‌ترین دما برای پخت پیتزا ظرف ۵ الی ۷ دقیقه، ۲۸۰ تا ۳۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

فرهای تونلی طبقه و یا قفسه‌های سنگی برای حرارت دادن به غذا ندارند و به زمانی برای گرم شدن نیز نیاز ندارند. همچنین فرهای تونلی به زمانی برای جبران حرارت هدر شده نیز نیاز ندارند.

فر پیتزا صندوقی

فر پیتزا صندوقی یا طبقه ای در ظرفیت‌های ابعاد متنوع قابل طراحی است و در آشپرخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها و فست فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرهای صندوقی در حقیقت از چند ظرف (بشقاب) تشکیل شده است که این بشقاب‌ها مشخص کننده ظرفیت دستگاه هستند.

فرهای صندوقی یا کتابی از جمله فرهای ارزان‌قیمت بازار هستند و افرادی که قصد دارند با هزینه‌های سبک‌تری کسب و کار خود را شروع کنند مناسب هستند. زمان پخت در این نوع فرهای صندوقی حدود ۱۵ دقیقه است و آشپز رستوران یا فست فود باید مراقب باشد که پیتزا در فر کتابی زیاد از حد برشته نشود. همچنین فرهای کتابی حرارت زیادی از به بیرون منتقل می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که محیط آشپزخانه گرم شود.

فر پیتزا صندوقی

فر پیتزا صندوقی چگونه کار می‌کند؟

تعداد بشقاب‌های فر پیتزا صندوقی ۶، ۹، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ هستند. بدنه این فرهای پیتزا صندوقی از جنس استنلس استیل ۱٫۵ میلیمتری و داخل آن شاسی از جنس پروفیل فولادی و ورق گالوانیزه ۱ میلیمتری است. عایق بندی این دستگاه با استفاده از پشم سنگ و پشم شیشه صورت گرفته است تا از خروج گرما جلوگیری شود.

فرهای صندوقی دارای نمایشگر هستند و قابلیت مشاهده دمای داخل فر وجود دارد. فرهای پیتزا صندوقی پخت باکیفیتی را ارائه می‌دهند و رقیب بزرگی در برابر فرهای پیتزا خارجی هستند؛ چرا که قابلیت پخت همه نوع پیتزا را دارا هستند. مصرف گاز در فرهای کتابی نیز حدود ۴ متر مکعب در ساعت است.

در این نوع فر پیتزا صنعتی طبقه سنگی گرم می‌شود و سپس پوسته نان پیتزا پخته می‌شود. حرارت تابشی در مخزن کم عمق فر صندوقی نیز باعث پخته شدن مخلفات پیتزا خواهد شد.

مشخصات فرهای صندوقی

  • دارای ترموکوپل و شمعک برای تامین سیستم ایمنی دستگاه
  • دارای آجرهای سرامیکی نسوز یک تکه برای پخت یکنواخت زیر و روی پیتزا
  • قابلیت شستشوی راحت و سریع
  • استفاده آسان با استفاده از پنل دیجیتالی و مکانیکی
  • قابلیت اتصال به گار شهری و کپسولی

راهنمای خرید فر پیتزا

نکاتی درباره فر پیتزا صندوقی

نمونه‌های الکتریکی فرهای طبقه ای یک المنت حرارتی در سطح بالایی حفره دارند که می‌تواند به عنوان کباب پز نیز استفاده شود. همچنین برای پخت قسمت رویی پیتزا نیز مناسب است.

این نوع فرها هم برای پخت پیتزاهای اصیل و واقعی مناسب هستند و طعم اصیل پیتزا را حفظ می‌کنند. دمای مناسب برای پخت یک پیتزای باکیفیت بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ درجه است. فرهای صندوقی به گرم شدن از قبل نیاز دارند و زمان مورد نیاز برای گرم کردن فرهای طبقه‌ای چیزی حدود ۱۰ دقیقه است.

انواع فر پیتزا طبقه ای مانند فر پیتزا سنگی پیتزا مستر ۷۴۲ED، فر سنگی پیتزا مستر ۷۳۱، فر پیتزا رولر گریل و… در بخش تجهیزات فست فود سایت استیل وان موجود است و شما می‌توانید با استفاده از گزینه دریافت قیمت، قیمت محصول مورد نظر خود را دریافت کنید.

فر پیتزا تنوری

فر پیتزا آجری یا تنوری یک نوع از فر گردان است که حرارت را در کل سطح تنور پخش می‌کند. این مدل فر به صورت گنبدی با تنور گرد و نمای آجری طراحی شده است و پیتزا با استفاده از پاروی خاصی داخل آن قرار می‌گیرد.

این فرها مشابه تنورهای نانوایی هستند؛ یک صفحه تخت مدور دارند که به دور یک محور چرخشی حرکت می‌کنند. نکات مثبت فرهای گردان مغزپخت شدن پیتزا و کنترل آشپز در هنگام پخت هستند و نکات منفی این فرها حجم زیاد آنها و گرم شدن محیط است.

ابعاد داخل فر در قطرهای ۱۲۰، ۱۳۰، ۱۴۰، ۱۵۰، ۱۷۰، ۱۸۰، و ۲۰۰ سانتی‌متری ساخته می‌شود اما بصورت معمول در صورتی که فر گردان باشد، حداقل قطر فر تنوری ۱۶۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

فر پیتزا تنوری

روش کار فر پیتزا تنوری یا آجری

طراحی فر پیتزا تنوری بر اساس فرهای باستانی که در زمان‌های قدیم از آن‌ها برای طبخ غذا استفاده می‌شده، الهام گرفته شده است. اغلب این فرها به وسیله سوخت چوب کار می‌کنند؛ البته بهتر است بدانید که از ذغال و گاز نیز می‌توان برای سوخت دهی به انواع فر پیتزا آجری استفاده کرد.

برخی از آشپزها معتقد هستند که استفاده از فرهای آجری با سوخت‌هایی مانند چوب، تنها روش پخت یک پیتزای اصیل است. در این نوع فرها مانند فر تنوری یا آجری، نباید از آشپز انتظار پیتزاهایی با کیفیت یکسان را داشت . از طرفی، ایمنی فنی این نوع فرها معمولا زیاد نیست.

روش حرارت دهی در فرهای آجری از سه روش جا‌به‌جایی، انعکاسی و رسانشی پیروی می کند. دمای مناسب برای طبح پیتزای باکیفیت در انواع فر پیتزا آجری بین ۳۵۰ تا ۵۴۰ است. زمان پخت نیز بین ۲ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد.

ویژگی‌ های فر پیتزا تنوری

  • شعله آبی سوز بدون ایجاد گاز کربن دی اکسید
  • قابلیت تنظیم دما از ۵۰ تا ۶۰۰ درجه
  •  دارای سیستم‌های ترموستات و ترموکوپل هوشمند
  • امکان تنظیم سرعت چرخش تنور و قابلیت تایم بندی
  • کلاهک عایق‌بندی شده به وسیله جداره ۵ لایه جهت جلوگیری از هدر رفت حرارت و دما

 

قیمت فر پیتزا صنعتی

نکاتی درباره فر پیتزا تنوری یا گردان

در میان انواع مدل فر پیتزا صنعتی، این مدل حالتی نوستالژی دارد؛ چرا که فر پیتزا تنوری مانند یک تنور برای پخت پیتزا است. درون کلاهک تنور فر پیتزا آجری یک مشعل و در زیر آن دو شعله جهت پخت یکنواخت پیتزا تعبیه شده است. برای تنظیم خروج هوا و دمای درون فر از دمپر استفاده می‌شود. پایه آهنی دستگاه به صورت ثابت و یا چرخ دار برای سهولت در جا‌به‌جایی طراحی شده است.

داخل تنور در دو نوع ثابت و چرخان طراحی می‌شود و شکل چیدمان کف فر پیتزا به دو صورت انجام می‌شود:

  •  با استفاده از آجرهای ضدخش (در ابعاد ۷۰ در ۳۵ سانتی‌متر)
  •  به شکل یک تکه با مواد دیرگداز از جنس چدنی به صورت صاف و یکدست

در انواع فر پیتزا آجری نیاز است که کوره قبل از شروع پخت پیتزا گرم شود. معمولا گرم شدن تنور در این حالت حدود ۴۰ دقیقه الی ۱ ساعت زمان می‌برد و هنگامی که کوره به اندازه کافی گرم شود، آجرهای داخل کوره سفید یا شفاف می‌شوند. در این حالت آشپز با دیدن آجرها می‌تواند تشخیص دهد که زمان پخت پیتزا فرا رسیده است.

مدل‌های جدید فر تنوری دارای دماخوان هستند و یا از ترموتر مادون قرمز استفاده می‌کنند که بصورت خودکار دما را تشخیص می‌دهد. البته این نوع فرها به دلیل وجود جنبه نمایشی و ظاهری برای فست فودها و رستوران‌های خیلی بزرگ کاربرد خوبی ندارند.

انواع فر پیتزا

فر پیتزا کانوکشن

این نوع فرها که در اصل بر اساس جا به جایی حرارت طراحی شده اند، برای مکان‌هایی که فضای زیادی ندارند و به دنبال کم کردن هزینه‌ها و مصرف انرژی کمتر هستند مناسب است. مناسب‌ترین گزینه برای صرفه جویی در هزینه‌ها برای فست فودهای نوپا، داشتن یک فر کنوکسیونی است.

در این نوع فر پیتزا صنعتی، هوای داغ جهت حرارت دهی به گردش در‌می‌آید. دمای پخت در فر کانوکشن صنعتی حدود ۲۴۰ درجه است. این دما در مقایسه با سایر فرهای پیتزا کمتر است و نتیجه آن صرفه جویی در هزینه و انرژی است.

زمان پخت یک پیتزا در انواع فر پیتزا کنوکسیونی حدود ۵ الی ۷ دقیقه است و دو مدل برقی و گازی از آن موجود است. وجود طبقات فلزی حفره دار موجب می‌شود که بازدهی پخت افزایش یابد و زمان و حرارت برای گرم شدن دوباره فر کانوکشن هدر نروند.

فر پیتزا کانوکشن

راهنمای خرید فر پیتزا مناسب بر حسب فضا و حجم تولیدی

  • اگر فضای رستوران و یا فست فود شما کم است، استفاده از فر ریلی مناسب شماست.
  • درصورتیکه فضای متوسط در اختیار دارید بهتر است از فر پیتزا طبقه ای استفاده کنید.
  • چنانچه فضای زیادی دارید پیشنهاد می‌کنیم از فرهای آجری یا تنوری استفاده کنید. البته این نوع فرها کیفیت خیلی بالایی ندارند.
  • اگر تولید شما کم است بهتر است یک فر کنوکسیونی تهیه کنید.
  • توصیه ما برای تولید متوسط، انواع فر پیتزا طبقه‌ای (صندوقی) و یا فر پیتزا آجری است.
  • اگر تولید کننده عمده هستید و رستوران یا فست فود شما مشتریان بسیار زیادی دارد، بهتر است از فر ریلی کمک بگیرید.

قیمت فر پیتزا

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع مدل‌های فر پیتزا صنعتی و راهنمای خرید فر پیتزا پرداختیم و ویژگی‌ها و کاربرد هرکدام از مدل‌های فر از جمله فرهای تنوری یا آجری یا گردان، فر ریلی یا تونلی، فرهای آجری یا تنوری، فرهای طبقه‌ای یا صندوقی و فرهای کنوکسیونی را مرور کردیم. در نهایت در بخش راهنمای خرید فر پیتزا، انواع فر پیتزا را بر اساس فضای موجود و میزان تولید دسته بندی کردیم.

نکته مهم در تهیه فر پیتزا صنعتی این است که باید نوع و مدل و قیمت فر پیتزا را بر حسب نیاز، کاربرد و فضای خود در رستوران یا فست فود انتخاب کنید و مصرف انرژی و بودجه مورد نیاز را نیز در نظر داشته باشید. زیرا خرید انواع مدل فر پیتزا تا حد زیادی به شرایط مالی و محیطی خریدار بستگی دارد. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت فر پیتزا صنعتی و خرید سایر تجهیزات فست فود، از سایت استیل وان دیدن کنید. در صورت نیاز به دریافت مشاوره نیز با کمک شماره‌های درج شده در سایت، با مشاورین ما تماس حاصل کنید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.