تاریخچه نامگذاری ۹ رستوران مشهور دنیا

چه داستانی پشت نام رستوران‌های بزرگ دنیا وجود دارد؟ بنیانگذاران آنها چگونه این نام‌ها را انتخاب کرده‌اند؟ انتخاب نام یک رستوران مانند نامگذاری یک کودک است. شما می‌خواهید این نام کامل بوده و نشان دهنده ماهیت رستوران و نام تجاری یا برند شما باشد و اینکه بتواند به راحتی در بازار رقابت بماند. همچنین می‌خواهید نام رستوران‌تان به‌یاد ماندنی و منحصر به فرد باشد. در این مقاله با برخی از رستوران‌های مشهور دنیا و تاریخچه نامگذاری آنها آشنا می‌شویم. این به شما کمک می‌کند تا با ایده‌های خلاقانه تصمیم‌گیری در مورد نام رستوران، کافی شاپ و فست فود، کار خود را آغاز کنید.

۱-رستوران بگ لیدی- The bag lady (ساوانا، جورجیا)

 

قبل از اینکه خانم “پائولا دین” رستوران بگ لیدی را تاسیس کند، او به عنوان بگ لیدی (bag lady اصطلاحی است که درمورد زنان بی‌خانمانی که دارایی خود را در کیسه‌های خرید حمل می‌کند به کار می‌رود) شناخته شده بود؛ یا حداقل این نامی بود که در کسب و کار خود از آن استفاده می‌کرد. پائولا کار خود را با فروش ناهارهای کیفی یا کیسه‌ای (bagged lunches) به دفاتر شرکت‌های محلی در ساوانا آغاز کرد.

نام اولین رستوران پائولا “بانو” (lady) بود اما هنگامی که او به محل جدید در مرکز شهر ساوانا نقل مکان کرد و پسرانش برای گسترش فعالیت‌ او، به وی کمک کردند، نام رستوران جدید خود را “بانو و پسران” نهاد. در حال حاضر این رستوران The Lady & Sons است اما نام بگ لیدی در ذهن آمریکایی‌ها ماندگار شده است. چنین نام هایی بخاطر تلفظ روان و آسان به راحتی میان عموم گفته می شود.

۲-رستوران چز پنیس – Chez Panisse Café (برکلی، کالیفرنیا)

 

چز پنیس به عنوان زادگاه غذاهای مدرن کالیفرنیا شناخته می‌شود و به ایجاد حرکتی در جهت استفاده از موادغذایی تازه و محلی در رستوران‌ها کمک کرد. “آلیس واترز”، یکی از بنیانگذاران آن، پس از فیلم سه گانه Marius اثر”مارسل پانول” ( رمان نویس فرانسوی، نمایشنامه نویس و فیلمساز )، آن را به این اسم نامگذاری کرد. چز پنیس یک رستوران افسانه‌ای بی‌نظیر است که در فهرست ۲۰ رستوران فوق‌العاده دنیا قرار دارد.

۳-رستوران خشک شویی فرانسوی- The French Laundry

 

رستوران خشکشویی فرانسوی در ناپا ولیف کالیفرنیا قرار دارد و یکی از معتبرترین رستوران‌های دنیاست. نام آن ناشی از این حقیقت است که ساختمان رستوران قبلا محل یک خشکشویی فرانسوی در طول قرن نوزدهم بوده است. صاحب رستوران بعد از خرید این مکان نام آن را تغییر نداد و آن را به همین نام خواند.

 ۴-رستوران اسپاگو- Spago (لس آنجلس، کالیفرنیا)

 

سرآشپز مشهور “ولفگانگ پیک” اولین رستوران خود را اسپاگو نامید. اسپاگو یک اصطلاح عامیانه در زبان ایتالیایی برای اسپاگتی است. این نام کوچک به شما می‌گوید که در آنجا ترکیبی از غذاهای دریای مدیترانه و کالیفرنیا، و همچنین پیتزاهای تنوری ویژه سرو می‌شود.

۵-رستوران زنجیره‌ای چیپول مکزیکن گریل– Chipotle Mexican Grill

 

برخی از رستوران‌های زنجیره‌ای قدیمی و مشهور داستان جالبی دارند. از نامگذاری با نام‌خانوادگی گرفته تا الهام گرفتن از شخصیت‌های رمان “موبی دیک”( Moby Dick یک رمان نوشته شده در سال ۱۸۵۱ توسط نویسنده آمریکایی هرمان ملویل است که به عنوان یکی از محبوب‌ترین رمان‌های آمریکایی قرن بیستم شهرت یافت) بنیانگذار چیپول مکسیکن گریل، “استیو الس” زمانی این اسم را انتخاب کرد که تصمیم گرفت یک ماهیت ساده رستوران بر پایه “باریتوهای سنتی میشن استایل” بنا کند. (باریتو (Burrito) یک غذای مکزیکی تهیه شده با آرد ذرت مکزیکی و عناصر دیگر است. باریتو سنتی میشن استایل نوعی باریتو است که برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا محبوب شد.)

علیرغم اعتراضات دوستان و خانواده، زیرا هیچ کس نمی‌دانست چیپوتل چیست و چگونه باید نامش را تلفظ کرد آقای الس آنرا نگه داشته است. امروزه چیپول مکسیکن گریل یک پیشرو در زمینه رستوران‌های “فست کژوال” است، که انقلابی در تجربه ناهارخوری آمریکایی ایجاد کرد. (فست کژوال (fast-casual restaurants) نوعی رستوران است که اولین بار در ایالات متحده آمریکا بنیان نهاده شده. این نوع رستوران ارائه دهنده خدمات کامل میز نیست اما متعهد به عرضه غذا با بالاترین کیفیت و تهیه شده از محصولات تازه به صورت روزانه و در حضور مشتری است.)

۶-رستوران زنجیره‌ای مک دونالد –  McDonald’s

 

برادران مک دونالد رستوران اصلی خود را در کالیفرنیا در سال ۱۹۴۰ تأسیس کردند. بازرگان “ری کروک” در سال ۱۹۵۵ بخشی از سهام مک دونالد را خریداری کرد و بعد کل شرکت را خرید و با زیرکی نام آن را حفظ کرد. در حال حاضر McDonald’s بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان است که دارای بیش از ۳۶،۹۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور است.

۷-پیتزا هات – Pizza Hut

 

یکی از محبوب ترین پیتزا ها رو میتوان در پیتزا هات معروف میل کرد.پیتزا هات یا کلبه پیتزا به سال ۱۹۵۸ در ویچیتا، کنزاس برمی‌گردد. بنیانگذاران آن، “دن و فرانک کارنی” نام آن را به ساده‌ترین شکل انتخاب کردند: پول. یا فقدان آن. آنها می‌خواستند که این نام کوتاه نماد ارزانی باشد. شما فکر می‌کنید پیتزا هات به اندازه “پیتزا این” موفق بوده است؟( Pizza Inn یک رستوران زنجیره‌ای و بین المللی آمریکایی و متخصص در پخت پیتزا به روش American-style pan pizza است.)

 ۸-استارباکس- Starbucks

 

به گفته “گوردون بوکر” یکی از موسسان آن، نام استارباکس از یک اردوگاه معدن قدیمی در کاسکادز (منطقه‌ای در آمریکای شمالی) به نام” استاربو” (Starbo) الهام گرفته شده‌است. نام استاربو باعث شد تا بوکر به “استارباک”، یکی از شخصیت‌های اصلی رمان موبی دیک فکر کند. او نام رستوران را استارباکس نهاد. و اینچنین استارباکس متولد شد.

۹-رستوران وندی –Wendy’s

 

وندی اولین بار در سال ۱۹۶۹ در دوبلین، اوهایو افتتاح شد. مؤسس آن “دیو توماس” پس از اینکه دخترش، نام خود را وندی گذاشت، رستوران همبرگر زنجیره‌ای خود را به این نام خواند. داستان از این قرار است که نام واقعی دختر دیو، ملیندا بود اما او نام خود را ویندا تلفظ می‌کرد. از آن پس دیگران او را وندی خطاب کردند. تندیس موی سرخ وندی نیز بر اساس دختر دیو، ملیندا است.

منبع: فیدیلیو
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.