در این مقاله با ۰ تا ۱۰۰ دستگاه ماشین اسپرسو ساز و این‌که اسپرسو سازها از کجا آمده‌اند، آشنا خواهیم شد. همین‌طور نکاتی را ذکر می‌کنیم که اگر به‌ انها دقت کنید، حتما خرید خوبی خواهید داشت. با ما همراه باشید.

نکاتی که باید قبل از خرید اسپرسو ساز بدانید!

اسپرسو چیست؟

اسپرسو در واقع نوعی قهوه است که برای تهیه آن ابتدا آب به نزدیک نقطه جوش می‌رسد و سپس این آب با فشار مشخص از میان پودر قهوه (دانه‌های پودر شده قهوه) عبور می‌کند. و در نتیجه کیک نوع قهوه بسیار غلیظ و با میزان کافئین بالا تهیه می‌شود. می توان گفت اسپرسو بیشترین طرفدار را در بین انواع قهوه در جهان دارد. در حال حاضر دستگاه‌های اسپرسوساز، فقط برای تهیه اسپرسو و یا به صورت چند منظوره ساخته می‌شوند.

اسپرسو ساز چیست؟

دستگاه اسپرسو ساز برای تهیه بسیاری از نوشیدنی‌های بر پایه قهوه در کافه ها و کافی شاپ ها استفاده می‌شود. دستگاه قهوه ساز از ضروری‌ترین تجهیزات کافی شاپ است که برای درست کردن قهوه اسپرسو و نوشیدنی‌های گرمی که از ترکیب قهوه اسپرسو با شیر تهیه می‌شوند به آن نیاز دارید.

اگر قصد راه اندازی کافی شاپ را دارید باید با این دستگاه و طرز کارآن به طور کامل آشنا شوید. و میتوانید پس از مطالعه کامل این مطلی برای دریافت مشاوره و خرید دستگاه اسپرسو ساز مورد نظر خود با کارشناسان استیل وان در ارتباط باشید.

 

تاریخچه اسپرسو ساز

اسپرسو سازها از کجا آمده‌اند؟

قبل از آشنایی با دستگاه اسپرسو ساز، بهتر است نگاهی به تاریخچه آن بیاندازیم.

پس از اینکه طعم و عطر قهوه در سراسر جهان پرطرفدار شد و شهرت پیدا کرد، عده‌ای به این فکر افتادند که برای دم کردن قهوه دستگاهی مخصوص طراحی کنند. اولین دستگاه برای تهیه اسپرسو را شخصی به اسم آنجلو موریوندو در شهر تورین در شمال ایتالیا طراحی کرد. او یک مدل نمونه را در نمایشگاه عمومی تورین در سال ۱۸۸۴ به نمایش گذاشت و اختراع خود را به ثبت رسانید. طرح اولیه این دستگاه چیزی شبیه به سماور بود. اما این ماشین بخار جدید که برای تهیه سریع و کم‌هزینه‌ی نوشیدنی قهوه طراحی شده بود، گواهی صنعتی را برای موریوندو به ارمغان آورد.

در سال ۱۹۰۱ بود که لوئیچی بیزرا ثبت یک فرآیند نوآورانه را برای آماده سازی قهوه شروع کرد. این اولین دستگاه اسپرسوساز بود که در سال ۱۹۰۶ در نمایشگاه بین المللی میلان به نمایش گذاشته شد. در این مدت، شرکت بیزرا بسیار گسترش پیدا کرد. این میراث ارزشمند با پشتکار و اشتیاق زیاد تا به امروز با چهارمین نسل از خانواده Bezzera ادامه داشته‌است.

در طی تمام این سال ها دستگاه اسپرسوساز به یکی از محبوب ترین دستگاه های دم کردن قهوه تبدیل شد و روز به روز نمونه های پیشرفته تری از آن به بازار عرضه می‌شد. کمپانی استارباکس حدودا در سال ۱۹۹۰، نمونه ای جدید از ماشین اسپرسو را وارد بازار کرد کهبا استقبال عاشقان قهوه روبرو شد.

در گذشته اسپرسو ساز ها حالت صنعتی داشتند و فقط در کافی شاپ ها پیدا می‌شدند. اما به مرور زمان این دستگاه در نمونه های خانگی و کوچک هم تولید شد تا مردم بتوانند در منزل هم با اسپسوساز قهوه دم کنند. دستگاه اسپرسوساز خانگی طعم قهوه‌ی کافه را به منزل شما می‌آورد، مخصوصا اگر وقت کافی شاپ رفتن هم نداشته باشید.

 

اینفوگرافیک قطعات اسپرسو ساز

اجزا و قطعات دستگاه اسپرسو ساز را بهتر بشناسید

معمولا ماشین های اسپرسو ساز در انواع تک گروپ تا پنج گروپ ساخته می‌شوند. تمامی قسمت‌های مختلف اسپرسوساز نیاز به مراقبت و نگهداری خواهند داشت. چرا که هزینه‌های تعمیر و تعویض دستگاه بالا است.برای فهمیدن بیشتر کارکرد یک ماشین اسپرسو در باید قطعات اسپرسو ساز را بشناسید.

پرتافیلتر (Porta Filter):

پرتافیلتر دارای محفظه‌ای با مجراهای ریز است که به آن سبد پرتافیلتر می‌گویند. حجم این سبد بسته به تعداد خروجی‌های پرتافیلتر، متغیر است. معمولا سبدها برای خروجی یک شات، گنجایش ۷ تا ۱۱ گرم قهوه آسیاب شده را دارد. برای خروجی دو شات گنجایش بین۱۴ تا ۲۲ گرم قهوه آسیاب شده است. البته در بعضی مواقع سبدها با گنجایش بالاتر نیز قابل استفاده هستند.

هد گروپ (Head Group):

قسمتی از دستگاه اسپرسو ساز است که پرتافیلتر برای عصاره گیری قهوه به آن متصل می‌شود. آب از طریق مجراهای هد گروپ، به طور یکسان روی پودر قهوه‌ی کوبیده شده درون پرتا فیلتر می ریزد.

نازل آب جوش:

آب جوش را برای مصارف مختلف تامین می‌کند.

نازل بخار:

لوله‌ای از جنس استیل و دارای چند خروجی برای بخار آب داغ، است. از این بخش برای گرم کردن و فوم گیری از شیر استفاده می‌شود. فوم گیری شیر همان فرآیند نفوذ هوا به داخل ذرات شیر است که با این کار هم شیر قوام می‌گیرد و هم لایه‌ای از کف روی آن ایجاد می‌شود.

دستگاه اسپرسو ساز اتوماتیک

اسپرسو ساز شما میتواند بخش‌های اضافه‌ی زیر را نیز داشته‌باشد:

آسیاب قهوه داخلی:

اگر دانه‌ی قهوه‌ بلافاصله قبل از دم کردن آسیاب ‌شود، کیفیت نوشیدنی قهوه بسیار بالا می‌رود. پس اگر دستگاه شما آسیاب هم داشته باشد، کاربرد بیشتری دارد و می‌توان دو محصول را در یک دستگاه داشت. همه اسپرسوسازها آسیاب داخلی ندارند و وجود این قطعه، قیمت دستگاه را نیز بیشتر می‌کند. اما اگر بخواهید قهوه تازه بنوشید نیاز به آسیاب قهوه دارید. خرید آسیاب قهوه جدا ممکن است هزینه نهایی شما را بیشتر کند.در ضمن دو دستگاه فضای بیشتری را هم در آشپزخانه اشغال می‌کند.پس یک دستگاه اسپرسو با آسیاب قهوه داخلی انتخابی هوشمندانه خواهد بود

فیلتر آب:

کیفیت و مزه آبی که استفاده می‌کنید روی طعم نهایی قهوه تاثیر زیادی دارد. پس وقتی اسپرسوسازی می‌خرید که فیلتر آب دارد، می‌دانید که کیفیت قهوه تحت‌تاثیر کیفیت آب قرار نمی‌گیرد. کیفیت آب اهمیت زیادی داردو با وجود فیلتر آب می توانید هر بار قهوه های خوش طعم تری آماده کنید.

وارمر یا سیستم گرم نگه‌ داشتن فنجان:

وارمر یک قابلیت تازه در دستگاه های اسپرسو ساز است که خیلی به کارتان می‌آید. با وارمر می توانید فنجان قهوه خود را گرم نگهدارید. توجه کنید که فقط بعضی از مدل‌ها وارمر دارند.

امکان برنامه‌ریزی در تنظیمات:

در بعضی از ماشین‌های اسپرسوساز امکان برنامه‌ریزی جداگانه وجود دارد. بیشتر انواع دستگاه اسپرسو ساز صنعتی پیشرفته به این تنظیمات اتوماتیک مجهز هستند. به این ترتیب هر کدام از افراد خانواده می‌توانند برنامه‌ موردنظر خودشان را به دستگاه بدهند. شما می توانید برای درست کردن قهوه تایمر نیز تنظیم کنید. وجود این قابلیت برای اسپرسوساز، قیمت آن را تا حد زیادی بالا می‌برد اما ارزشش را دارد.

خرید دستگاه اسپرسو ساز

انواع اسپرسو ساز را بشناسید

دستگاه های اسپرسو در حال حاضر از نظر تعداد بویلر به دو دسته و از نظر عملکرد به سه دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه انواع مختلف اسپرسو ماشین‌ها را بررسی می‌کنیم. برای دریافت مشاوره رایگان درباره‌ی انواع اسپرسو ساز صنعتی و خانگی نیز می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 انواع اسپرسو ساز ها از نظر تعداد بویلر (سینگل بویلر، مولتی بویلر)

اسپرسو ساز تک بویلر: دستگاهی است که در آن امکان تنظیم دمای آب خروجی از هد گروپ وجود ندارد. دمای آب خروجی توسط دستگاه و به صورت اتوماتیک با توجه به استاندارد دمای آب در عملیات عصاره گیری قهوه، تنظیم می‌شود.

اسپرسوساز دوبویلر یا مولتی بویلر: این دستگاه دارای دو بویلر جداگانه درون خود است که به مولتی بویلر نیز معروف است. دستگاه های دو بویلره کنترل بهتری روی دمای آب برای اسپرسو و نازل بخار دارند. استفاده از دو بویلر باعث می شود که آب به دمای دلخواه برسد. به بیان ساده تر دستگاه های مولتی بویلر برای استفاده در شرایطی مناسب هستند که بخواهیم با در نظر گرفتن تاثیر دمای آب بر روی عصاره، قهوه‌های تخصصی‌تری تهیه کنیم.

انواع اسپرسو ساز از نظر کاربری

دستی: اسپرسوساز دستی برای کسانی مناسب است که کافی شاپ دارند، باریستا هستند و یا در دم کردن قهوه مهارت بالایی دارند. اسپرسوساز دستی نیاز به مهارت بالایی در دم‌آوری قهوه دارد. با این نوع دستگاه شما یکی از اجزای دم‌آوری قهوه تبدیل می‌شوید. این مدل‌ها کوچک جمع و جورتر هستند و جای زیادی نمی‌گیرند.

نیمه اتوماتیک: رایج‌ترین مدل اسپرسوساز و معمولا محبوب همه طرفداران قهوه است. این مدل چراکه به نسبت قیمت خود، کارایی مناسبی دارد. در مدل نیمه اتوماتیک یک پمپ دم‌آوری الکتریکی قرار دارد و کاربر به‌صورت دستی آن را روشن و خاموش می‌کند. به زبان ساده‌تر در فرایند دم شدن قهوه با این دستگاه، باید تنظیمات پمپ مخصوص را به صورت دستی وارد کنید.

تمام اتوماتیک: این ماشین‌ها همه‌ی بخش‌های آماده‌سازی قهوه را به‌تنهایی انجام می‌دهند و شما یک فنجان قهوه تحویل می‌گیرید. اسپرسوسازهای اتوماتیک آسیاب قهوه دارند و کار دم‌آوری قهوه را خودکار انجام می‌دهند. برای خرید این مدل باید هزینه بسیار زیادی پرداخت کنید. تمام کارهای دم آوری قهوه در این مدل به صورت کاملا اتوماتیک و با تنظیمات دلخواه شما انجام خواهد شد.

محل قرار گیری دستگاه اسپرسو ساز

فاکتور های مهم برای خرید و راه اندازی اسپرسو ساز

نصب تجهیزات کافی شاپ و به خصوص دستگاه اسپرسو ساز مثل دستگاه های قهوه ساز و اسپرسو ساز خانگی، به آسانی سفارش دادن و به برق زدن دستگاه نیست. ما همیشه توصیه می‌کنیم نصب دستگاه اسپرسو ساز صنعتی را به متخصصین این امر بسپارید. زیرا کوچکترین اشتباه در نصب تجهیزات کافی شاپ و تجهیزات رستوران می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به دستگاه شما وارد کند. پس برای کمک گرفتن کارشناسان استیل وان در بخش راه اندازی کافی شاپ و دریافت مشاوره رایگان با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

محل قرار گیری دستگاه اسپرسو ساز را مشخص کنید

محل قرارگیری دستگاه اسپرسو ساز تاثیر زیادی بر گردش کاری کافی شاپ یا رستوران، جریان و مشارکت مشتری و زیبایی‌‌شناسی دارد. شما باید تعامل باریستا با مشتریان، زمان آماده شدن و سرو شدن نوشیدنی‌ها را افزایش دهید دهید. و بهتر است که باریستا در هنگام آماده کردن نوشیدنی‌ها رو به سالن و مشتریان باشد.

شما می‌توانید برای اندازه‌گیری ابعاد دستگاه اسپرسوساز به صفحه مشخصات دستگاه اسپرسو ساز مراجعه کنید تا از میزان فضایی که لازم دارند مطلع شوید.

به اتصالات آب و برق برای ماشین اسپرسو ساز توجه کنید

منبع آب هر کافه کمی متفاوت خواهد بود. به همین دلیل شما باید آب خود را آزمایش کنید تا نیازهایتان را تعیین کنید. برای اطمینان از کیفیت آب ورودی به دستگاه، افزایش کیفیت اسپرسو و همچنین افزایش طول عمر حتما دستگاه های سختی گیر و تصفیه آب خریداری کنید. همچنین، فراموش نکنید که یک خروجی فاضلاب برای تخلیه قرار دهید.

ولتاژورودی و شرایط گارانتی برای هر سازنده کمی متفاوت است و نیاز است که برقکار شما هماهنگی این موارد را بررسی کند.خرید یک دستگاه محافظ، برای محافظت در برابر نوسانات برق را در نظر بگیرید. علاوه بر این فاکتور ها، مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه نیز می تواند یاری رسان خوبی در این امر باشد.

قیمت اسپرسو ساز

حجم دستگاه و فضای آشپرخانه را در نظر بگیرید

فضا و متراژ کافی شاپ شما بر انتخاب اسپرسو ساز شما تاثیر مستقیم دارد. ممکن فضای شما اجازه نصب یک اسپرسوساز ۳ گروپه را ندهد پس اگر حجم برنامه ریزی شده شما کمتر از ۴۰ کیلوگرم در هفته (حدود ۲۰۰۰ نوشیدنی اسپرسو در هفته) باشد، شما باید یک دستگاه دو گروپه تهیه کنید.

اگر به دنبال اسپرسو ساز خانگی هستید نیز باید توجه کنید که آشپزخانه شما چه اندازه فضای خالی دارد. اگردر آشپزخانه کوچکی دارید، خرید یک دستگاه بزرگ کار هوشمندانه‌ای نست.

زیبایی و ظاهر دستگاه را در نظر بگیرید

زیبایی و برند نیز عوامل مهمی هستند. دستگاه هایی با ظاهر زیبا عموما توسط تولید کنندگانی ساخته می‌شوند که در صنعت تولید قهوه ساز معروف و معتبر هستند. اما به یاد داشته باشید که زیبایی باید در کنار کیفیت دستگاه سنجیده شود.

توجه کنید که تمیز کردن دستگاه راحت و آسان باشد

هر چقدر که دستگاه اسپرسو ساز شما قطعات و پیچیدگی بیشتری داشته باشد، تمیز کردنش دشوارتر خواهد بود. در حین خرید باید به تمیز کردن دستگاه پس از تهیه قهوه هم فکر کنید.

اسپرسو ماشین

مطمئن شوید که دستگاه خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر داشته باشد

هر وسیله‌ای ممکن است روزی خراب شود و نیاز به تعمیر پیدا کند. پس اول بررسی کنید که شرکت فروشنده خدمات پس از فروش آن برند را ارائه می‌کند یا خیر، چه مدتی ضمانت دارد و از تجربه مصرف‌کنندگان قبلی نیز استفاده کنید. برای خرید اسپرسوساز با هر وسیله برقی دیگری حتما از داشتن گارانتی پس از فروش مطمئن شوید. بدون وجود گارانتی، اگر دستگاه پس از خرابی توسط تعمیرکارها تعمیر نشود، باید آن را دور بیندازید. توجه کنید که معمولا دستگاهای اتوماتیک احتمال خرابی بیشتری دارند، پس ضمانت‌نامه و گارانتی را فراموش نکنید.گروه صنعتی استیل وان با ارائه بهترین دستگاه‌های اسپرسوساز با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش جایی برای نگرانی باقی نمی‌گذارد.

میزان بودجه خود را معین کنید

دستگاه اسپرسوساز انواع مختلفی دارد.یک اسپرسو ماشین با امکانات کامل، قیمت بالاتری نیز دارد. قیمت اسپرسو ساز با توجه به برند، کارکرد، داشتن آسیاب قهوه و… تغییر می‌کند. به یاد داشته باشید که به همان اندازه که پول هزینه می‌کنید، می‌توانید کیفیت و کارآیی بالاتری را نیز انتظار داشته باشید.

دستگاه اسپرسو ساز

سوالات متداول

اسپرسوساز تک گروپ بخریم یا دابل گروپ؟

دابل گروپ بیشتر برای کافه های شلوغ مناسب است. برای کافی شاپ کوچک با فروش کم دستگاه تک گروپ تهیه کنید چون هم قیمت مناسب تری دارد و هم کار را انجام می‌دهد. اگر کافه تریا و کافی شاپ شلوغی دارید، سعی کنید دو گروپ تهیه کنید. چرا که درست نیست در ساعات شلوغی، مشتریان شما مدت زیادی را برای خرید یک قهوه اسپرسو صبر کنند.

اسپرسوساز با آسیاب داخلی بخریم و یا بدون آسیاب؟

در حالت کلی، بهتر است که آسیاب جدا باشد. اگر مشتری کافه کم باشد، داشتن یک دستگاه با آسیاب سرخود کارتان را راه می‌اندازد.

بهتر است بدنه اسپرسوساز از چه جنسی باشد؟

بهترین جنس برای بدنه اسپرسو ماشین، فقط استیل است. اسپرسوساز به طور مداوم در معرض آب و بخار داغ قرار دارد پس دستگاه باید تمام استیل باشد.دستگاه های اسپرسوساز نیمه صنعتی و صنعتی با کیفیت، حتما از جنس استیل ساخته می‌شوند. اما دستگاه های نیمه صنعتی ارزان‌تر و اسپرسوسازهای خانگی بدنه‌ی پلاستیکی دارند.

قیمت اسپرسوساز نیمه صنعتی چقدر است؟

قیمت اسپرسوساز نیمه صنعتی در بازار متفاوت است و نوسانات بازار ارز نیز تاثیر بسیاری بر قیمت این دستگاه دارد. اگر کافه‌ی کوچکی دارید و هنوز مشتری زیادی ندارید و سرمایه شما نیز زیاد نیست، توصیه می کنیم با یک دستگاه متوسط با قیمتی کمتر شروع کنید.اما احتمالاً باید سال بعد به فکر خریدن دستگاه بهتری باشید. برای دریافت مشاوره رایگان و انتخاب بهترین دستگاه اسپرسوساز با قیمت به روز می‌توانسد با شماره‌های درج شده در وبسایت تماس بگیرید.

دستگاه اسپرسو ساز خانگی

در نهایت کدام اسپرسو ساز را بخریم؟

دستگاه های اسپرسو ساز در راه اندازی کافی شاپ جدید هزینه زیادی دارند و بخش بزرگی از سرمایه اولیه شما را به خود اختصاص می‌دهند. ولی یک دستگاه خوب با سرویس کردن منظم و تصفیه مناسب، می‌تواند در طول عمر خود چند صد میلیون درآمد ایجاد کند. این دستگاه‌ها تنوع زیادی دارند و ممکن است برای انتخاب یک دستگاه مناسب سردرگم شوید.

با این وجود شما با داشتن اطلاعات لازم و پایه‌ای از دستگاه های اسپرسو ساز، می‌توانید دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. شما همچنین می توانید با مراجعه به بخش تجهیزات کافی شاپ از دستگاه های اسپرسو ساز استیل وان دیدن کرده و برای کمک گرفتن از کارشناسان خبره ما به منظور انتخاب بهترین دستگاه اسپرسوساز با شماره‌های درج شده در وبسایت تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.