لته آرت

 

لته آرت

لاته یا لته (latte) از معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم بر پایه اسپرسو است. این نوشیدنی از ترکیب اسپرسو، شیر قوام‌گرفته و فوم شیر تهیه می‌شود. طرز تهیه لاته نیز بسیار ساده‌ است و به راحتی می‌توان آن را در منزل تهیه کرد. برای زیبایی و تزیین روی لاته از تکنیکی به نام لته آرت یا هنر شیرقهوه‌نگاری استفاده می‌شود. شاید این کار در ابتدا سخت به نظر برسد اما با کمی تمرین می‌توانید طرح‌های زیبایی روی قهوه خود ایجاد کنید. در این مطلب با لته و لته آرت بیشتر آشنا می‌شوید.

لته چیست؟

لته یا لاته در زبان ایتالیایی به معنی شیر است.کافه لته یا لاته روشی برای تهیه اسپرسو است. کافه لاته از ترکیب اسپرسو، شیر و فوم شیر‌ تهیه می‌شود. شما می‌توانید با فوم شیر و اسپرسو و شیر بخاردیده‌ی غلیظ، طراحی زیبایی بروی فنجان انجام دهید. هر چند ایجاد نقش‌های مختلف روی فنجان لته، نیازمند ذوق، سلیقه و خلاقیت باریستا وابسته است. البته پودر قهوه و شیر نیز باید مرغوب باشند. دستگاه اسپرسو ساز بر کیفیت اسپرسو شما تأثیر بسزایی دارد. می‌توانید انواع اسپرسوساز را در وبسایت استیل وان مشاهده کرده و خریداری کنید.

طرز تهیه لته

لته یا کافه لاته از اسپرسو، شیر و فوم شیر تهیه می‌شود اما مقدار فوم آن بسیار کم است  و درواقع لایه‌ای به‌عنوان فوم شیر ندارد. در اینجا سعی می‌کنیم طرز تهیه لاته در منزل و کافی شاپ را به شما آموزش دهیم.

برای درست کردن قهوه لته باید در ابتدا شیر را فوم‌گیری کنیم. فوم‌گیری شیر به این معنا است که کاری کنیم تا هوا به داخل شیر نفوذ کرده و کف یا فوم شیر از آن جدا شود.برای فوم‌گیری شیر دو روش وجود دارد:

  • فوم گیری با نازل بخار دستگاه اسپرسوساز
  •  فوم گیری با فرنچ پرس

طرز تهیه لته با فرنچ پرس و موکاپات

ساده‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل برای تهیه لاته در منزل استفاده از موکاپات یا قهوه جوش رو گازی و فرنچ پرس است.

مرحله اول: با استفاده از موکاپات اسپرسو را تهیه می‌کنیم. می‌گیریم.۳۰ الی ۶۰ سی‌سی قهوه را در فنجان سرو قهوه می‌ریزیم.

مرحله دوم: با استفاده از فرنچ پرس، فوم گیری را انجام می‌دهیم. در حدود ۲٫۵ برابر حجم اسپرسو، شیر پرچرب لازم داریم. با اهرم صافی فرنچ پرس شیر داغ را می‌زنیم تا فوم از آن جدا شود. حال شیر به دو لایه‌ی جداگانه تقسیم شده‌است: لایه پایینی شیر قوام گرفته یا شیر فوم گرفته‌شده و لایه رویی فوم یا کف شیر است.

مرحله سوم: شیر قوام گرفته‌ را روی اسپرسو ریخته و سپس مقدار بسیار کمی از فوم شیر را روی نوشیدنی می‌ریزیم.

طرز تهیه لاته با دستگاه اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسو از تجهیزات کافی شاپ بوده و برای تهیه کافه لاته بسیار مناسب است. می‌توانید برای برای مصارف خانگی از اسپرسوساز خانگی استفاده کنید.

مرحله اول: باید یک الی دو شات اسپرسو را تهیه کرده و کف فنجان قهوه می‌ریزیم. سعی کنید دستگاه آسیاب قهوه و اسپرسوساز مناسبی را انتخاب کنید چون بر کیفت اسپرسو دارد. برای بهترین انتخاب از اسپرسوسازهای استیل وان دیدن کنید.

مرحله دوم: به کمک نازل بخار فوم شیر را می‌گیریم. بدین صورت که شیر سرد و پرچرب را در ظرف مناسب ریخته و نازل بخار را درون شیر قرار می‌دهیم. شیر نازل بخار را تا انتها باز می‌کنیم تا شیر داغ شده و فوم شیر از آن جدا شود.

مرحله سوم: شیر و مقدار کمی از فوم شیر را به ترتیب به اسپرسو اضافه می‌کنیم و قهوه لاته ما آماده‌است.

 

لاته آرت

 

تاریخچه ی لته آرت

با اینکه لته آرت در کشورهای مختلف دنیا به سبکی خاص و به صورت مستقل گسترش پیدا کرد، می‌توان منشأ این هنر را  ایتالیا دانست. دیوید شومر در سال‌های ۱۹۸۰، لته آرت را به مردم معرفی کرد و این هنر را در دوره‌های آموزشی خود گسترش داد. هنر لاته آرت در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی در سیاتل آمریکا به طرز چشمگیری رواج پیدا کرد. لوییجی لوپی نیز تلاش هایی برای ارتقای هنر شیر و قهوه انجام داد.

لته آرت چیست؟

در پاسخ به این سوال که لاته آرت چیست باید گفت، لته آرت تکنیکی برای ایجا طرح‌های زیبا بر روی نوشیدنی های اسپرسو است. در سراسر دنیا این کار را باریستاهای حرفه‌ای در کافی شاپ ها انجام می‌دهد. البته شما می‌توانید انجام لته آرت در خانه را نیز تجربه کنید. شما باید در ریختن و ترکیب کردن شیر و فوم شیر روی اسپرسو مهارت پیدا کنید تا بتوانید لاته آرت زیبایی را به وجود آورید.

چرا لته آرت برای مدت کوتاهی دوام دارد؟

لته آرت ترکیبی از کرم و میکروفوم است. کرم مخلوطی از روغن قهوه و قهوه جوشیده بوده و میکروفوم یک فوم حبابی در شیر است. شیر و قهوه نیز به اندازه کافی پایدار نیستند. در نهایت کرم از اسپرسو جدا ‌شده و میکروفوم به یک فوم خشک‌تر و شیر مایع تبدیل می‌شود. هر دو پس چند ثانیه از بین می‌روند و به همین دلیل لته آرت برای مدت زیادی باقی نمی‌ماند.

طرز تهیه لته آرت

برای ایجاد لته آرت باید اول اسپرسو و شیر قوام گرفته و فوم شیر را تهیه کنید. سپس باید این مواد را به گونه‌ای با هم ترکیب کنید که فوم شیر از قسمت مایع شیربه طور کلی جدا می‌شود و به سمت بالا بیاید و بتوانید طرح خود را بسازید.

دو روش برای طراحی برای لته آرت وجود دارد، روش در هنگام اضافه کردن شیر و روش دوم به کمک یک ابزار انجام می‌شود.

  • روش اول: بعد از اضافه کردن شیر طراحی آغاز می‌شود. اضافه کردن شیر و سپس فوم شیر و طراحی به صورت همزمان در کافی شاپ های آمریکایی رواج دارد و اوج هنر باریستا در طراحی را نشان می‌دهد. این روش بسیار سریع است پس طرح دوام بیشتری دارد. چون فوم شیر دیرتر حل می‌شود، ماندگاری بالاتر است. با این روش میتوان لته ارت قلب، لته ارت رزتا(روزتا-نوعی گل)، لته آرت تولیپ(گل لاله)، عقرب و… را ایجاد کرد. اگر مهارت کافب داشته باشید می‌توانید لته آرت با دستگاه خانگی یا لته آرت با فرنچ پرس را نیز به همین روش انجام دهید.
  • روش دوم: در این روش با پوسیله‌ای نوک تیز مانند سوزن و یا ابزار حرفه‌ای مخصوص طراحی لته آرت، طرح‌های دلخواه را روی قهوه لاته ایجاد می‌کنیم. دراین روش به علت صرف زمان بیشتر، فوم خیلی سریع در لته حل و ناپدید می‌شود و ماندگاری آن بسیار پایین است.

قهوه لته

سوالات متداول درباره‌ لته آرت:

در این‌جا به برخی از سوالات شما درباره‌ی لته آرت پاسخ کوتاه و جامعی می‌دهیم:

ترکیب لاته چیست؟

لاته، لته یا کافه لاته، ترکیبی از اسپرسو، شیر و فوم شیر است.

حجم فنجان لاته چقدر است؟

فنجان استاندارد برای سرو لاته ۲۲۰ الی ۲۵۰ سی‌سی حجم دارد.

لاته آرت چیست؟

لته آرت هنر شیر و قهوه است. این هنر تکنیکی‌ خاص در ریختن شیر روی اسپرسو است که باعث ایجاد طرح‌های مختلف و زیبا بر روی نوشیدنی می‌شود.

قهوه مناسب برای کافه لاته چیست؟

می‌توانید از هر قهوه‌ای که طعمش را می‌پسندید و دوست دارید برای تهیه‌ی کافه لاته استفاده کنید. معمولا قهوه‌هایی ترکیبی با درصد عربیکا بالاتر مانند قهوه پرفکت بِلند، برای درست کردن قهوه لته مناسب‌تر هستند.

چه شیری برای لته بهتر است؟

شیر پرچرب برای درست کردن لاته مناسب‌تر است چراکه فوم بهتری را می‌توان از آن تهیه کرد.

فرق لته و کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو ولته در بین عاشقان قهوه بسیار محبوب هستند. ایتالیایی و لته آمریکایی است. لته و کاپوچینو بر پایه اسپرسو هستند و در تهیه هر دو از شیر داغ  استفاده می‌شود، اما کاپوچینو شیر قوام گرفته‌ی کمتری نسبت به لته دارد.

یک فنجان لته باید در حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر باشد ولی فنجان کاپوچینو حاوی ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلی‌لیتر نوشیدنی است. هر دو حاوی   یک شات استاندارد اسپرسو هستند. لته در حدود ۱ سانتی‌متر فوم شیر بروی فنجان خود دارد در حالی‌که این مقدار برای کاپوچینو ۲ تا ۳ سانتی‌متر است.

انجام لته آرت حرفه ای

شما برای طراحی لته آرت حرفه‌ای علاوه بر تجربه به دستگاه‌های مناسب برای تهیه اسپرسو و فوم شیر نیاز دارید. چرا که کیفیت اسپرسو، شیر و فوم شیر بر کیفیت طراحی لاته شما تاثیر مستقیم دارد. برای تهیه بهترین دستگاه آسیاب قهوه و دستگاه اسپرسوساز صنعتی و خانگی می‌توانید به وب سایت استیل وان مراجعه کنید. کارشناسان ما در زمینه راه اندازی کافی شاپ نیز همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت محصولات با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.