آسیاب قهوه

عوامل زیادی بر روی کیفیت قهوه شما تاثیر می‌گذارند اما یکی از مهمترین عوامل برای دم‌آوری موفق قهوه، با فرض اینکه شما قهوه و تجهیزات مناسبی دارید، اندازه‌‌ی آسیاب شدن دانه های قهوه است.
آسیاب قهوه با کیفیت، کیفیت قهوه را افزایش می‌دهد. انواع آسیاب قهوه با آسیاب کردن صحیح دانه های قهوه، باعث می‌شود به نهایت پتانسیل طعم و عطر آن دست یابید. پس باید بر یک دستگاه آسیاب قهوه مناسب سرمایه گذاری کنید.برای انتخاب و خرید آسیاب قهوه متناسب با نیاز خود می‌توانید از کارشناسان استیل وان کمک بگیرید.حال در این مطلب انواع آسیاب قهوه را به شما معرفی کرده و شما را برای خرید اسیاب قهوه مناسب راهنمایی می‌کنیم.

history old coffee grind تاریخچه آسیاب قهوه

تاریخچه آسیاب قهوه

تاریخچه اسیاب قهوه (Coffee Grinder) در واقع  به زمان کشف قهوه برمی‌گردد . آسیاب قهوه در ابتدا شبیه به هاون و از جنس چوب یا سنگ بود.

آسیاب را رومیان در ۱۳۵۰ سال پیش از میلاد اختراع کردند و آسیاب دستی نیز در قرن پانزدهم میلادی اختراع شد. بر سر این‌ موضوع که اولین آسیاب دستی توسط ایرانیان اختراع شده است یا ترک‌ها اختلاف نظر وجود دارد. در ابتدا از  آسیاب دستی از به عنوان آسیاب ادویه استفاده می‌شد . برای نخستین بار ترک ها از این نوع آسیاب به عنوان آسیاب دستی قهوه استفاده کردند. امروزه آسیاب قهوه ترک دستی از سوغات ارزشمند ترکیه است.

نیکلاس بوک (Nicholas Book) در سال ۱۶۶۵ میلادی در بریتانیا، آسیابی را بر اساس طرحی از خودش، ساخت و به تولید انبوه رساند. پس از این آسیاب قهوه اروپایی، آسیاب های برقی نیز با گسترش صنعت الکتریسیته، وارد بازار شدند. امروزه انواع آسیاب قهوه صنعتی و خانگی  با کیفیت و توانایی متفاوت در دسترس قرار دارند. وبسایت استیل وان نیز عرضه کننده انواع  اسیاب قهوه با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش است.

 

چرا آسیاب قهوه بخریم why should i buy coffee grinder

چرا آسیاب قهوه بخریم؟

شما می‌‌توانید دانه‌های قهوه را به صورت آسیاب شده در فروشگاه‌ها پیدا کنید پس در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید آسیاب قهوه بخرید . عاشقان قهوه به خوبی می‌دانند که طعم و عطر قهوه ای که درست پیش از دم کردن آسیاب می‌شود با پودر قهوه قابل قیاس نیست. دلایل اصلی اینکه چرا باید اسیاب قهوه بخرید در اینجا آمده‌است:

  • خوب نبودن قهوه پودر شده و آماده

    پودر قهوه معمولا تازه نیست و طعم و عطر اصیل قهوه را ندارد. حتی اگر قهوه نوشیدنی مورد علاقه شما نباشد می‌توانید تفاوت طعم قهوه آماده و تازه آسیاب شده را تشخیص دهید. پس بهتر است دانه‌‌های قهوه را خودمان آسیاب کنیم یا پودر قهوه تازه خریداری کنیم.

  • آسیاب دانه‌های قهوه باید با نوع دستگاه قهوه ساز و روش دم‌آوری متناسب باشد

    ممکن است قهوه‌ی پودر شده برای نوع قهوه‌ای که می‌خواهید دم کنید بیش از حد نرم یا درشت باشد. لازم به ذکر است که بسیاری از آسیاب‌ها درجات مختلف برای آسیاب کردن دارند اما معمولا نمی‌توانند دانه‌های قهوه را به اندازه‌ای که برای قهوه ترک لازم است نرم کنند.

  • استفاده از روش‌های مختلف برای دم کردن قهوه

    اگر شما دستگاه‌های مختلفی را برای آماده سازی قهوه  در اختیار دارید. می‌توانید یک آسیاب قهوه بخرید و هر بار متناسب با دستگاه خود قهوه را پودر کنید.همانطور که می‌دانید طعم عصاره‌ی قهوه با توجه تغییر درجه آسیاب شدن، تغییر می‌کند پس می‌توانید ‌هر بار طعم‌های متفاوتی از قهوه را به دست آورید.

  • خداحافظی با قهوه بد

    آسیاب نشدن درست دانه‌های قهوه باعث می‌شود قهوه خوب دم نکشد و طعم خوبی پیدا نکند. دم نکشیدن درست سبب تُرش یا تلخ شدن قهوه می‌شود. عصاره‌‌ی دانه‌های درشت قهوه کمتر است و باعث ایجاد طعم ترش می‌شود و دانه‌های ریز طعم تلخی به قهوه می‌دهند.

  • دم کردن یک اسپرسو عالی

    یک آسیاب قهوه اسپرسو مناسب، طعم عالی و همیشگی اسپرسو را بدون توجه به آب و هوا و زمان تضمین می‌کند.

  • اگر هر روز قهوه نمی خورید

    با داشتن یک آسیاب قهوه می‌توانید دانه‌های قهوه را بدون کم شدن چشمگیر کیفیت برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کنید.

 

آسیاب قهوه خانگی،‌ نیمه صنعتی و صنعتی

انواع آسیاب قهوه

آسیاب های قهوه به دو دسته کلی آسیاب قهوه خانگی و آسیاب قهوه صنعتی و نیمه صنعتی تقسیم می‌شوند.

  • آسیاب قهوه خانگی

    آسیاب قهوه خانگی خود به دو دسته تقسیم می‌شود : آسیاب قهوه دستی و آسیاب قهوه برقی.

    • آسیاب قهوه دستی

      اگر میزان مصرف قهوه شما پایین است، آسیاب دستی مناسب شما است. این دستگاه سبک و قابل حمل است. آسیاب دستی قهوه ارزان نیز در بازار موجود  است که تهیه آن به بودجه بالایی نیاز ندارد. با این همه انواع آسیاب دستی قهوه سرعت عمل بالایی ندارد و دانه‌های قهوه را به کمک نیروی دست آسیاب می‎کند.

    • آسیاب قهوه برقی

      کافی لاورهایی که در روز بیش از یک بار قهوه می نوشند باید از آسیاب های برقی استفاده کنند تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان پودر قهوه خود را آماده کنند.

  • آسیاب قهوه صنعتی و نیمه صنعتی

    : این مدل از آسیاب‌های قهوه بیشتر در فروشگاه‌های بزرگ قهوه و یا در بین تجهیزات کافی شاپ دیده می‌شوند. اندازه‌ی این آسیاب‌ها از آسیاب‌های خانگی بزرگتر است.می‌توانید قیمت آسیاب قهوه فاما، قیمت دستگاه آسیاب قهوه کودیل و سایر اسیاب های قهوه صنعتی را از وبسایت استیل وان بخواهید.

 

آسیاب قهوه تیغه ای یا دندانه ای؟ blade vs burr

آسیاب قهوه تیغه ای یا دندانه‌ای، مسئله این است!

۱) آسیاب قهوه تیغه ای (Blade Grinder):

این آسیاب یک تیغه برای خرد کردن دانه های قهوه دارد. هرچه مدت کار کردن دستگاه بیشتر باشد، تیغه آسیاب قهوه، دانه‌های قهوه را ریزتر خواهد کرد. برای کنترل میزان درشتی و ریزی پودر قهوه در این آسیاب ها باید مدت زمان قرار دادن دانه‌ها در معرض تیغه آسیاب را کم یا زیاد کرد.

مزایا آسیاب قهوه تیغه‌ای:

  1. قیمت مناسبی دارند.
  2. کار کردن با آن ها آسان است و برای تازه‌کارها مناسب هستند.

معایب آسیاب قهوه تیغه‌ای:

  1. بافت پودر قهوه‌ به دست آمده یکدست نیست و ترکیبی از دانه‌های خرد نشده و پودر نرم است. این امر باعث طعم نامطلوب قهوه می‌شود و نمی‌توان قهوه ترک یا اسپرسو باکیفیتی تهیه کرد.
  2. در برخی مدل‌ها ممکن است تیغه ها بر اثر کار کردن مداوم داغ شده و دانه های قهوه را بسوزانند که روی طعم آن اثر نامطلوب می گذارد.

۲) آسیاب قهوه دندانه‌ای (Electric Burr Grinder)

در این دستگاه دانه‌های قهوه با قرار گرفتن در میان چرخ دنده‌ها و با حرکت آن ها خرد میشوند . شما می‌توانید با دکمه‌های تعبیه شده روی این دستگاه دانه هارا به میزان مناسب نوع قهوه آسیاب کنید.

مزایا آسیاب قهوه دندانه ای:

  1. پودر یکنواخت‌تر و کنترل و دقت بیشتری را نسبت به آسیاب های تیغه ای در اختیار شما می‌گذارد.
  2. کار کردن مداوم این دستگاه بر طعم قهوه اثری ندارد و نسبت به آسیاب قهوه تیغه ای صدای کمتری تولید می‌کند.

معایب آسیاب قهوه دندانه ای:

  1. قیمت بالاتر، وزن بیشتر و ابعاد بزرگ‌تری نسبت مدل تیغه‌ای دارند.
  2. برق بیشتری نیز مصرف می‌کنند.
  3. تمیز کردن این دستگاه به دلیل پیچیدگی چرخ دنده ها دشوارتر است.

 

آسیاب های دندانه‌دار به دو دسته ی آسیاب های دندانه ای قیفی و آسیاب های دندانه ای صفحه ای تقسیم می‌شوند که نوع و سرعت چرخش تیغه ها در آن‌ها متفاوت است:

۱) آسیاب قهوه دندانه ای قیفی یا مخروطی  (Conical Burr Grinder)

در این نوع از آسیاب ها قهوه ها از بین از دو صفحه‌ی موج‌دار فلزی یا سرامیکی که در هم جفت می شوند عبور کرده و به پودر تبدیل می شوند.فاصله ی این دو صفحه که درجه ریزی یا درشتی پودر قهوه را تعیین می‌کند، قابل تنظیم است.این آسیاب ها مانع از ایجاد حرارت و گرم شدن بیش از حد قهوه می‌شوند و در نتیجه از از بین رفتن عطر و بوی آن جلوگیری می‌کنند.

۲) آسیاب قهوه دندانه ای صفحه‌ای یا تخت  (Flat Burr Grinder)

تیغه های این آسیاب‌ها مانند دو صفحه روی هم قرار می‌گیرند که فاصله‌ی میان صفحه‌ها را می‌توان بسته به درجه‌ی درشتی و ریزی دلخواه پودر کم و زیاد کرد. آسیاب قهوه دندانه‌ای مخصوص ماشین اسپرسو ساز نیز وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید میزان قهوه مورد نیاز خود را با دقت بالا آسیاب کنید. همچنین این آسیاب‌ها دارای جایگاهی برای قرارگیری پرتافیلتر دستگاه اسپرسو است تا پودر قهوه مستقیماً داخل آن بریزد.

 

which coffee grinder should i buy آسیاب قهوه

بالاخره کدام آسیاب دندانه‌ای را بخریم؟

  • مدل صفحه‌ای از مدل قیفی ارزان‌تر است.
  • گفته می‌شود مدل قیفی که بر حسب درجه تنظیم می‌شود، دقت عمل بیشتری دارد. آسیاب‌های قیفی برش‌های ۶۰ درجه دارند و مدل صفحه‌ای به صورت متوازن برش می‌زند.
  • در مدل صفحه‌ای با توجه به نوع آسیاب بعد از آسیاب کردن ۲۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم قهوه باید تیغه آن را تعویض کنید. برای آسیاب های دندانه ای تخت خانگی این مقدار حدود ۲۰۰ کیلوگرم است ولی تیغه مدل قیفی پس از آسیاب ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم قهوه باید تعویض شوند.
  • لازم به ذکر است تیغه‌های استیل با انتقال سریع‌تر زودتر خنک می‌شوند و تیغه‌های سرامیک دیرتر داغ شده و دیرتر هم خنک می‌شوند. دستگاه‌های سرامیکی بیشتر عمر می‌کنند و قیمت بالاتری دارند ولی شکننده‌تر هستند. با این همه مدل‌هایی با تیغه‌های استیل بیشتر در بین تجهیزات کافی شاپ ها دیده می‌شوند. با در نظر داشتن که میزان اهمیت کیفیت آسیاب دانه ها، طعم قهوه و قیمت برای خود می‌توانید برای خرید آسیاب قهوه صنعتی و یا خانگی مناسب اقدام کنید.

 

هنگام خرید آسیاب ‌قهوه‌ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • انتخاب دستگاهی همه کاره

    دستگاه شما باید بتواند انواع پودر قهوه‌ را برای شما تهیه نماید . برای مثال برای آسیاب قهوه ترک، دانه‌ی قهوه باید با درجه بسیار ریزتر آسیاب شود و برای تهیه‌ی اسپرسو و فرنچ پرس، دانه‌ها باید با درجه زیرتر یا درشت‌تر آسیاب شوند. جستجوی دقیقی بر روی انواع آسیاب قهوه انجام دهید.

  • قیمت آسیاب قهوه

    خرید یک آسیاب قهوه خوب برای تهیه قهوه با کیفیت لازم است پس کیفیت را فدای قیمت نکنید و سرمایه‌گذاری درستی انجام دهید. خرید یک آسیاب قهوه اتوماتیک و هوشمند موجب افزایش کیفیت قهوه و در نتیجه افزایش رضایت مشتریان و همچنین جلوگیری از هدر رفتن مواد اولیه می‌شود.

  • تمیز کردن دستگاه باید آسان باشد

    وسیله‌ای را خریداری کنید که قطعات آن به راحتی جدا شده و به راحتی شسته شوند.

  • ظرفیت و ابعاد دستگاه

    با توجه به نیاز خود آسیابی با ظرفیت و ابعاد مناسب تهیه کنید

  • آلودگی صوتی دستگاه

    اگر به سر و صدا حساس هستید، دستگاهی با آلودگی صوتی پایین را تهیه کنید.

کلام آخر

آسیاب قهوه ها تنوع زیادی دارند. به همین دلیل باید انواع این دستگاه ها را مشاهده کرده و از نظر عملکرد و قیمت با هم مقایسه کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.در واقع آسیاب قهوه عالی چیزی جز آسیاب مناسب شما نیست. در این میان شرکت استیل وان بهترین مدل‌های دستگاه آسیاب قهوه را در دسترس شما قرار می‌دهد. و شما می‌توانید با مشاوران ما جهت دریافت راهنمایی و نهایی کردن خرید خود در تماس باشید.

بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “آسیاب قهوه ها: راهنمای کامل برای انتخاب مناسب

  1. nrbeaucodc گفت:

    Muchas gracias. ?Como puedo iniciar sesion?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.