آماده سازی قهوه

 

قهوه یک نوشیدنی دم کردنی است که از دانه‌های بو داده شده گیاه قهوه تهیه می‌شود. دانه‌های قهوه از توت گیاه کافيا به دست می‌آیند. گیاه‌ قهوه در بیش از هفتاد کشور دنیا، به ویژه در نواحی استوایی قاره‌های آمریکا و آفریقا، جنوب شرق آسیا و هند کشت می‌شود. قهوه خاصیت اسيدي ضعیفی دارد و PH آن حدود پنج است. معروف‌ترین انواع ‌قهوه، قهوه عربيکا و ‌قهوه روبوستا هستند. قهوه عربیکا از محبوبیت بیشتری برخوردار است و قهوه روبوستا نیز خاصیت اسيدي کمتری دارد، قوی‌تر است و مزه تلخ‌تری دارد. از‌قهوه روبوستا در تهیه قهوه ‌های آماده و اسپرسو استفاده می‌شود. دانه های قهوه در اصل سبز رنگ هستند که پس از چیدن، فرآوری و خشک می شوند. تجارت دانه سبز قهوه یکی از بزرگترین تجارت های مواد غذایی در دنیاست. دانه‌های سبز قهوه براساس طعم مورد نظر با درجات مختلف بو داده می‌شوند و برای مصرف نهایی آماده می شوند. در ادامه مراحل تهیه قهوه را بررسی می‌کنیم.

برای تهیه و آماده سازی قهوه به تجهیزاتی نیاز دارید، بهتر است قبل از خرید تجهیزات قهوه اطلاعات خود را درباره این لوازم بالا ببرید. شما می‌توانید از شرکت‌های معتبری مثل گروه صنعتی استیل وان بدون دغدغه خرید کنید و برای مشاوره رایگان نیز با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

آماده سازی قهوه

فرآیند تهیه نوشیدنی از دانه‌های‌ قهوه، فرآیند آماده سازی قهوه نامیده می‌شود. روش های مختلف دم كردن قهوه تفاوت هایی با هم دارند ولی بطور کلی می توان این فرآیند را به سه بخش تقسیم کرد:

  1. بو دادن (Roasting)
  2. آسیاب کردن (Grinding)
  3. دم کردن (Brewing)

 

بو دادن قهوه

۱) بو دادن قهوه

فرآیند بو دادن یا رست کردن تغییرات شیمیایی و فیزیکی در دانه‌های سبز قهوه به وجود می آورد. رست یا تفت دادن، قهوه سبز را به دانه های قهوه‌ای معطری که در فروشگاه ها یا کافه های مختلف دیده‌اید، تبدیل می کند. فرآیند بو دادن، اندازه دانه سبز قهوه را تا دو برابر افزایش می‌دهد. و رنگ و چگالی آن را نیز تغییر می‌دهد. این فرآیند با گرما دادن اتفاق می افتد، پس در ابتدا رنگ دانه ها زرد می‌شود، سپس به قهوه ای دارچيني تمایل پیدا می‌کند و در نهایت به قهوه ای سوخته می‌رسد.

بیشتر دستگاه های رست دادن دمایی در حدود ۵۵۰ درجه فارنهایت را تولید می کنند و وقتی وقتی دمای داخلی دانه ها به حدود۴۰۰ درجه فارنهایت رسید، آن‌ها شروع به قهوه ای شدن می کنند. در این فرآیند کمی روغن کافئول هم روی سطح دانه ظاهر می‌شود، این فرآیند پیرولیز انام دارد که باعث تولید طعم و رایحه آشنای قهوه می‌شود.

فرآیند بو دادن تا قطع کردن منبع گرما ادامه می یابد. این فرآیند می تواند با استفاده از تجهیزات معمولی آشپزخانه مثل ماهیتابه، گریل، فر یا پاپ کورن ساز نیز انجام شود ولی در فرآیند بو دادن صنعتی باید از دستگاه روستر قهوه صنعتی استفاده شود. چرا که تنظیم مقدار حرارت و زمان تأثیر قابل توجهی بر کیفیت قهوه آماده شده دارد. پس از رست دادن دانه‌ها باید به سرعت توسط هوا یا آب خنک شوند. شما میتوانید در وب سایت گروه صنعتی استیل وان با انواع تجهیزات صنعتی آماده سازی قهوه آشنا شوید. دستگاه های روستر قهوه صنعتی نیز با قیمت مناسب و بهترین کیفیت در سایت استیل وان ارائه شده‌‍است.

 

آسیاب کردن قهوه

۲) آسیاب کردن قهوه

پیش از دم کردن ‌قهوه ، باید دانه‌های رست شده را آسیاب کرد. اندازه خردی یا درشتی آسیاب روی کیفیت دم آوری ‌قهوه اثر قابل توجهی دارد. اینکه دانه‌های قهوه چقدر درشت یا ریز شود، به روش دم کردن قهوه بستگی دارد. میزان نحوه آسیاب کردن قهوه در واقع میزان تماس قهوه با آب را تعیین می‌کند. اگر قهوه آسیاب شده برای مدت زمان طولانی‌تری با آب داغ در تماس است، دانه‌ها باید آسیاب درشت تری داشته باشند.اگر در فرآیند دم آوری قهوه، آب را با سرعت از‌قهوه رد می‌کنند، آسیاب ریزتری مورد نیاز است. اگر آسیاب قهوه ريزتر باشد، سطح بیشتری در معرض آب قرار می‌گیرد. و نوشيدني قهوه‌ تلخ تر، تندتر و با عصاره بیشتری آماده شده و قهوه با سرعت بیشتری تهیه می‌شود.

علاوه بر اهمیت ریزی یا درشتی آسیاب، یکسان بودن آن در طول زمان نیز اهمیت زیادی دارد. چرا که موجب می شود از فرآیند دم کردن ‌قهوه، بتوان همواره طعم یکسانی را به دست آورد. هدف اصلی یک آسیاب قهوه مناسب، به دست آوردن بیشترین طعم در فنجان قهوه است.

بهترین نوع آسیاب قهوه کدام است؟

آسیاب سایشی، این نوع از آسیاب شامل دو ابزار چرخنده سایشی مانند دو چرخ یا دو مخروط است. که دانه های‌قهوه بین آن‌ها خرد می‌شوند. در این فرآیند مقدار کمی گرمای اصطکاکي ایجاد می‌شود.

فرآیند فشار و خرد شدن دانه‌ها، روغن آنها را آزاد می کند که این امر فرآیند عصاره گیری قهوه را تسهیل می‌کند و طعم ‌قهوه غنی‌تری حاصل می شود. این نوع از آسیاب هم بصورت دستی و هم الکتریکی در دسترس است. قهوه آسیاب شده دز این دستگاه آسیاب قهوه کاملا یکنواخت است که باعث بهبود کار دم کردن ‌قهوه می‌شود.

امکان تنظیم درجات مختلف برای این نوع از آسیاب های قهوه باعث می شود که همه بتوان انواع ‌قهوه آسیاب شده مناسب برای همه سیستم های دم کردن ‌قهوه مانند اسپرسو، فیلتر،قهوه جوش و فرنچ پرس را تهیه کرد. بسیاری از انواع آسیاب های سایشی از جمله انواع خانگی آن، امکان ریز کردن قهوه برای دم کردن ‌قهوه ترک را ندارند.

شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با انواع دستگاه آسیاب‌ قهوه و ماشین‌های‌قهوه ساز به وبلاگ سایت استیل وان مراجعه کنید. بهترین انواع آسیاب قهوه، با قیمت مناسب و بازدهی بالا را نیز در سایت در دسترس شما عزیزان قرار داده‌ایم.

 

دم کردن قهوه

۳) دم کردن قهوه

روش های دم کردن قهوه بسیار متفاوت است و برای تهیه نوشیدنی قهوه، می توان آن را به صورت های مختلف دم كرد. تمام این روش های دم آوری قهوه را می‌توان به چهار دسته كلی تقسیم  کرد. تفاوت این روش ها تنها به این نكته بستگی دارد كه چگونه آب را به‌ قهوه اضافه می‌كنند.

جوشاندن:

یكی از روش های قدیمی دم كردن ‌قهوه كه هنوز در خاورمیانه، آفریقای شمالی، تركیه و یونان به كار می‌رود، جوشاندن قهوه است. در این روش دم کردن قهوه، آن را به همراه آب، داخل قوری می‌ریزند. و اجازه می‌دهند كه آرام به جوش آید. این نوع‌قهوه را گاهی شیرین درست می‌كنند. برای این كار چند حبه قند داخل قوری می‌ریزند. تا همراه ‌قهوه به جوش آید. گاهی به این ‌قهوه هل هم اضافه می‌كنند. آماده سازی قهوه ترك به این روش انجام می‌شود. قهوه بدست آمده، نوشیدنی غلیظی است كه رویش كف دارد و پودر قهوه هم در ته فنجان، ته نشین شده است.

تحت فشار قرار دادن:

قهوه اسپرسو، با تحت فشار قرار دادن آب داغ تهیه می شود. این روش برای تهیه انواع نوشیدنی های ‌قهوه به كار می‌رود.‌ قهوه اسپرسو طعم متمایزی داشته و به علاوه رویش ماده خامه مانندی جمع می شود. در این روش آماده سازی قهوه از نوعی قوری كه سه بخش دارد استفاده می‌كنند. در قسمت پایینی، آب می ریزند. پس از آن كه آب به جوش می آید، با فشار وارد قسمت میانی، كه پودر قهوه در آن قرار دارد، می شود. در نهایت، نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی قوری جمع می‌شود. روش بالا روش دم کردن قهوه با موکاپات است. معمولاً قوری یا موکاپات را روی گاز می گذارند تا عملیات تهیه قهوه صورت گیرد.

برای تهیه قهوه اسپرسو می‌توان از اسپرسوسازهای صنعتی و اسپرسو ماشین های خانگی نیز استفاده کرد. انواع ماشین اسپرسو صنعتی با قیمت و کارایی مناسب در سایت استیل وان برای خرید قرار داده شده‌است.

استفاده از نیروی جاذبه:

روشی دیگر از روش های آماده سازی قهوه، قرار دادن پودرقهوه درون یک صافی است. كه آب جوش قطره قطره روی‌قهوه می چكد. طعم این‌قهوه به میزان آب و قهوه بسیار بستگی دارد. اما طعم ‌قهوه اسپرسو از این‌ قهوه بهتر است. در این روش با استفاده از نیروی جاذبه، آب از میان پودرقهوه عبور می‌كند. و قهوه خوش طعمی را تهیه می‌نماید.

خیس کردن:

در این روش از روش های دم کردن قهوه، از استوانه‌ای شیشه‌ای كه دارای پیستونی صافی‌دار است استفاده می‌كنند. قبل از آن كه پیستون پایین بیاید، پودر قهوه و آب جوش در استوانه به مدت چند دقیقه با هم مخلوط می‌شوند. در این هنگام نوشیدنی ‌قهوه در قسمت بالایی آماده ریختن است. قهوه های كیسه‌ای نسبت به چای كیسه‌ای كمیاب ترند. این امر به دلیل آن است كه در تهیه ی قهوه كیسه ای باید در کیسه مقدار زیادی‌قهوه آسیاب شده استفاده کرد و از نظر اقتصادی برای تولید كنندگان، به صرفه نیست.

در تمام این روش های دم کردن قهوه از مخلوط آب جوش با‌ قهوه آسیاب شده استفاده می شود. پودرقهوه یا پشت صافی باقی می‌ماند. یا همراه نوشیدنی داخل فنجان ریخته می‌شود. میزان ریز بودن دانه قهوه بستگی به نوع نوشیدنی دارد كه قرار است با آن تهیه شود.

اسپرسو ساز

قهوه ساز برقی

دستگاه های برقی تهیه ‌قهوه، آب را به جوش می آورند و سپس مواد لازم را بدون دخالت کاربر با هم مخلوط می‌كنند. این دستگاه ها بر اساس برنامه زمان‌بندی خاصی عمل می‌كنند. افرادی كه در تهیه نوشیدنی ‌قهوه مهارت دارند، دانه های سبزقهوه خام و دم كردن آن‌ها به روش سنتی را ترجیح می دهند. برای خرید انواع قهوه ساز و اسپرسوساز به سایت استیل وان سری بزنید.

تهیه و آماده سازی قهوه

با توجه به سلایق و ذائقه های مختلف نحوه آماده سازی قهوه و روش های دم کردن قهوه می‌توانند بسیار متنوع باشند. در این‌جا با روش های تهیه و دم کردن قهوه و فرآیند آماده سازی قهوه آشنا شدیم. حال اگر به دنبال دستگاه قهوه ساز و یا اسپرسو ساز کارآمد و با کیفیت هستید. تا در منزل و محل کار خود قهوه ای خوش‌طعم تهیه کنید، دستگاه های اسپرسو خانگی استیل وان مناسب شما است. اگر به دنبال خرید دستگاه اسپرسوساز صنعتی برای تکمیل تجهیزات کافی شاپ خود هستید‌، می‌توانید بهترین دستگاه های اسپرسو ساز صنعتی را در سایت استیل وان پیدا کنید. برای اطلاع از قیمت انواع قهوه ساز و دریافت مشاوره رایگان با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید..

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.