Rasapura-Masters-Food-court-Farm-Design-Studio-1

در چند سال اخیر فروشگاه های زنجیره ای متعددی در شهرهای بزرگ راه اندازی شده‌اند. در این مجتمع های تجاری بزرگ فضایی عمومی و مشترک برای رستوران ها، فست فودها و کافی‌شاپ‌ها در نظر گرفته می‌شود تا در این فضای متمرکز به ارائه خدمات بپردازند.

این فضا Food Count یا food hall نامیده می‌شود. فودکورت ها یکی از محبوب ترین بخش‌های مجتمع های تجاری و مراکز تفریحی هستند. در پاسخ به این سوال که معادل food court به فارسی چیست باید گفت که سرای غذا یا صحن خوراک بهترین گزینه‌ها هستند.

فود کورت چیست؟

فودکورت (food court) در مراکز تجاری و تفریحی، فضایی با غرفه‌های متعدد است که به صورت پیوسته دور تا دور یک سالن بزرگ قرار دارند.

در هر یک از این غرفه‌ها، یک رستوران، فست فود و یا کافی شاپ قرار دارد که  برای سرویس‌دهی آماده است. در این گونه‌ی جدید از غذاخوری ها در مراکز خرید، فرودگاه‌ها و برج‌ها معمولا غذاهای حاضری و فست‌فود فروخته می‌شود.

در وسط سالن فود کورت نیز میز و صندلی‌هایی قرار دارند که مشتریان می‌توانند در زمان انتظار برای آماده سازی و یا صرف غذا از آن‌ها استفاده کنند.

اگر بخواهیم به این سوال که فودکورت چیست پاسخ کوتاهی دهیم باید بگوییم که فود کورت ها بسیار به کافه تریاها شبیه هستند. تنوع غذایی بالا در فودکورت ها مشتریانی با سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف را راضی می‌کند.

سرویس دهی در فود کورت به چه صورت است؟

نحوه خدمات دهی در این فودکورت ها، با یک رستوران معمولی کاملا متفاوت است. در فود هال غذا سرو نمی‌شود و مشتریان پس از سفارش غذا و پرداخت پول آن را از همان پیشخوان دریافت می‌کنند.

درنتیجه دریافت غذا در فودکورت ها به رستوران ها و یا فست فودهای سلف سرویس شباهت دارد.

کارد، چنگال، قاشق، نمک، فلفل، نی و دستمال کاغذی نیز در بسته های بزرگ یا تک نفره بر روی کانتر قرار داده شده‌اند و مشتریان می‌توانند بسته به نوع غذا و نیاز خود، از آن‌ها استفاده کنند.

با زباله ها و پسماند غذا در فودکورت ها چه باید کرد؟

در این فضاها هر فرد علاوه بر مسئولیت گرفتن غذا و پیدا کردن میز خالی و یا محل صرف غذا، معمولا دور ریختن زباله‌ها و پسماندها و بازگرداندن سینی غذا به محل مشخص شده را نیز بر عهده دارد.

هر فرد می‌بایست تمام مواد غذایی و ایزار صرف غذا  را که خود به روی میز آورده‌است به طور کامل جمع کند. مشتریان باید تا حد امکان محل صرف غذا را به حالت اول بازگردانند تا برای استفاده های بعدی آماده باشد.

تعداد محدودی نیروی خدماتی در فود کورت ها حاضر هستند و وظیفه آن‌ها تنها دستمال کشیدن و یا ضدعفونی کردن میزها با مواد پاک کننده است. حضور آن‌ها هیچ عنوان به آن معنا نیست که فرد می‌تواند پس از صرف غذا، میز را بدون جمع‌آوری پسماندها را ترک نماید.

در فودکورت ها سطل‌های زباله بزرگی برای تفکیک انواع زباله در چندین نقطه تعبیه شده‌است.

در هنگام تخلیه زباله بهتر است آن‌ها به زباله های خشک، زباله‌های تر (نظیر نوشابه یا آب نیمه خورده) و پسماند مواد غذایی (مثل تکه پیتزا، مرغ سوخاری یا ساندویچ اضافی) تفکیک کنید تا این محیط عمومی همواره برای استفاده همگان تمیز و مناسب باشد.

هدف از راه اندازی فود کورت چیست؟

هدف از ایجاد فودکورت ها آسان‌سازی و سرعت بخشیدن به تهیه و سرو غذا است. به همین دلیل ، فست فود ها غرفه های اصلی در فودکورت ها هستند.

در واقع فود کورت راه اندازی شده‌است تا مشتریان بتوانند در حین خرید خود و یا بعد از آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن ذائقه و سلیقه‌ی همه اعضا خانواده را در یک وعده غذایی تامین کنند و همه خانواده در یک مکان در کنار هم از صرف غذای مورد علاقه خود لذت ببرند.

دلیل افزایش استفاده افراد جامعه از فودکورت ها نیز همین ارائه انواع مواد غذایی بر طبق سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف همه اعضای خانواده است.

تجهیزات فودکورت چیست؟

فود کورت غرفه‌های غذایی متعددی از نوع رستوران، فست فود و کافی شاپ را شامل می‌شود. بنابراین تجهیزات فوت کورت مجموعه‌ای از تجهیزات رستوران، تجهیزات فست فود و تجهیزات کافی شاپ است.

که می‌توانید انواع این تجهیزات آشپزخانه صنعتی را در وبسایت استیل وان مشاهده کرده و پس از مشورت با کارشناسان ما، آن‌ها را با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش تهیه کنید.

اصلی‌ترین عامل موثر در تعیین تجهیزات مورد نیاز راه اندازی فوت کورت، منوی غذایی است . با طراحی منو درست و دقیق و برآورد تقریبی میزان خروجی می توان لیستی از تجهیزات مورد نیاز تهیه کرد. دسته بندی کلی زیر برای اجناس فود کورت وجود دارد:

تجهیزات آماده سازی:

تجهیزات مورد نیاز برای آماده سازی مواد اولیه قبل از پخت شامل: تخته کار، چرخ گوشت صنعتی، تاپینگ پیتزا و مرینیتور

تجهیزات پخت:

تجهیزات مورد نیاز طبخ غذا شامل: سرخ کن صنعتی، ساندویچ ساز، گریل، فر پیتزا، بویلر آب جوش کافی شاپ، دستگاه اسپرسو ساز صنعتی

تجهیزات نگهداری:

تجهیزات مورد نیاز برای تازه و سالم نگه داشتن مواد اولیه فسادپذیر و تازه و خوش طعم نگه داشتن غذاهای پخته شده شامل یخچال صنعتی، فریزر صنعتی، گرمخانه ی شیشه ای، قفسه و کابینت

تجهیزات شست و شو:

تجهیزات مورد نیاز برای شست و شوی وسایل آماده سازی، مواد اولیه و ظروف سرو شامل: سینک ظرفشویی صنعتی یا وان شست و شو صنعتی و کابینت آبچکان . این تجهیزات به صورت سفارشی و متناسب با فضای آشپزخانه شما توسط استیل وان با بهترین کیفیت قابل تولید هستند.شما می‌توانید جهت مشاوره و دریافت قیمت به بخش ساخت سازه‌ های استیل وبسایت استیل وان مراجعه کنید.

راه اندازی فود کورت نیز مثل راه اندازی فست فود و رستوران به وسایلی نیاز دارد که از جمله این تجهیزات می توان به یخچال صنعتی، انبار مواد غذایی و تجهیزات آماده سازی، پخت، نگهداری و سرو غذا اشاره کرد. شما باید تمامی مواد غذایی فاسد شدنی را در یخچال صنعتی مناسب نگهداری کنید. بدنه‌ی یخچال‌های صنعتی از ورق استیل ۳۰۴ ساخته شده و بسیار مقاوم و بادوام است. سایر تجهیزات سرمایشی مثل فریزر صنعتی، دستگاه یخ ساز و … نیز در فودکورت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات سرمایشی دارای دو دما، دمای بالای صفر و دمای زیر صفر، هستند که از آن‌ها برای نگهداری انواع موادغذایی استفاده می شود.

هر فودکورت باید به انباری فاقد هرگونه رطوبت و نم، جهت نگهداری مواد خشک مجهز باشد. چرا که در غیر این صورت مواد غرایی فاسد می‌شوند و قابل استفاده نیستند. این انبار می تواند قفسه و پالت‌های مخصوصی را برای نگهداری مواد غذایی بسته بندی شده داشته باشد تا دسترسی به انواع مواد غذایی بسیار آسان شود و وقت کمتری را بگیرد.

در سالن فود کورت زمان بسیار مهم است و شما باید زودتر از رقبا غذا را به دست مشتری برسانید. پس تجهیزات آماده سازی غذا و پخت آن باید کمک کنند تا در کمترین زمان ممکن غذایی با کیفیت را آماده کنید. انواع فر، اجاق گاز، مایکروویو، سرخ کن و گرم کن از تجهیزات پخت و آماده‌سازی غذا هستند. این تجهیزات باید بر اساس اندازه غرفه شما و تعداد بسیار مشتریان انتخاب شوند. تا به شما در تهیه غذا در زمان کوتاه و با کیفیت مناسب کمک  کنند. شما برای نگه‌داری مناسب انواع مواد غذایی سرد و گرم، خشک و تر به  ظروف پخت و پز و سرو خاصی نیاز دارید که در دسته‌ی تجهیزات نگهداری غذا قرار می‌گیرند.

اگر بخواهید غذا را به صورت سلف سرویس سرو کنید باید  خط کامل سلف سرویس را در بین تجهیزات سرو غذا قرار دهید.از تجهیزات سرو غذا می توان به کانتر سرد و گرم، کانتر معمولی، کانتر نوشیدنی، کانتر ظروف و قاشق و چنگال، کانتر نگهداری مواد غذایی، کانتر سالاد اشاره کرد. ریل و رف نیز که برای قرار دادن سینی و دیس غذا استفاده می‌شود، از دیگر تجهیزات خط کامل سلف سرویس است.

ماشین ظرف شویی صنعتی از تجهیزات مهم شستشو در فود کورت است. یک ظرف شویی مکانیزه و صنعتی ظروق را به طور کامل از هرگونه چربی و لک  ها پاک کرده و آن‌ها را ضد عفونی می‌کند. این ماشین ها در مدت زمان بسیار کوتاهی حجم بسیار زیادی از ظرف ها را به خوبی می‌شویند و سرعت کار را بالا می‌برند. جنس بدنه ظرفشویی برای عمر طولانی و جلوگیری از زنگ‌زدگی ازجنس استیل ضد زنگ اساخته می‌شود. در روکش ماشین ظرفشویی از ورق استیل ۴۳۰ استفاده می‌شود که بسیار باکیفیت و زیبا است.

فودکورت ها از کجا آمده‌اند؟

افرادی که برای خرید به مراکز خرید مراجعه می‌کردند نیاز داشتند که بتوانند در حین خرید خود یک وعده غذایی سریع و بی‌دردسر بخورند. فودکورت ها نیز برای پاسخ به این نیاز ایجاد شدند.

ساخت اولین فودکورت در تاریخ، به سال ۱۹۷۱ بازمی‌گردد، که تجربه موفقی نبود. چند سال بعد از این تلاش ناموفق در سال ۱۹۷۴، ایده ساخت فود کورت برای بار دیگر در ایالت نیوجرسی اجرا شد. فودکورت مرکز خرید پاراموس پارک(Paramus Park) نیوجرسی به نخستین تجربه موفق ساخت فود کورت تبدیل شد. استقبال از این فودکورت سبب راه اندازی فضاهای مشابهی در مجتمع‌های تجاری دیگر شد.

فودکورت در ایران

بازار راه اندازی فودکورت چند سالی است که در ایران رونق گرفته‌است. راه اندازی مراکز تجاری و تفریحی بیشتر در ایران و همچنین استقبال مشتریان از صحن خوراک ها ، سبب ساخت و گسترش بیشتر این فضاها شده‌است. امروزه در هر برج یا مجتمع بزرگی یک فود کورت نیز ساخته می‌شود.

از معروف‌ترین فودکورت‌های ایران می‌توان به برج میلاد، فودکورت باشگاه انقلاب، نگین ظفر، علاالدین، مگامال، فودکورت کیش، فود کورت هایپر استار فودکورت‌های ، فود کورت راه چوبی و … اشاره کرد. مرکز خرید اصفهان نیز فودکورت بزرگ و مجهزی دارد.

فودکورت؛ تلفیق دو تفریح

خرید و غذا خوردن برای بسیاری از مردم تفریح محسوب می‌شوند و یکی از دلایل مهم استقبال از فودکورت ها نیز قرار دادن اغذیه فروشی و مرکز خرید در کنار یکدیگر است. شما با راه اندازی فود کورت می‌توانید مشتریان بسیاری را جذب کرده و با ارائه بهترین خدمات مطمئن شوید که آن‌ها به غذاخوری شما بازخواهند گشت.

کادر مجرب و حرفه‌ای گروه صنعتی استیل وان میتوانند شما را با ارائه مرغوب ترین و با کیفیت ترین اجناس، در امر تجهیز و راه اندازی فودکورت، همراهی کنند. برای دریافت مشاوره میتوانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “فودکورت (food court) یا صَحن خوراک چیست؟

  1. فودکورت در کرج گفت:

    سایت خوبی دارید امیدوارم که موفق باشید

  2. منصور ه گفت:

    اطلاعات جالب و خوبی بود ممنون از سایت خوبتون

  3. سارا گفت:

    اطلاعات جامعی بود ممنون از سایت خوبتون

  4. محمود گفت:

    اطلاعات جامع و خوبی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.