GettyImages-511143552.0

 

گرچه ایتالیایی های بعنوان قهوه خور ترین ملت دنیا اجازه تاسیس حتی یک شعبه استار باکس در ایتالیا را نداده اند و حاضر به پذیرفتن کیفیت این قهوه ها نیستند اما نام قهوه در سراسر دنیا چیزی مترادف با استار باکس می باشد. اگر سلطان همبرگر دنیا مکدونالدز باشد قطعاً پادشاه قهوه هم استارباکس است.

استار باکس که مقر اصلی آن در سیاتل ایالت واشنگتن آمریکا قرار دارد با ۱۹۴۳۵ شعبه (البته در زمان تهیه این گزارش) صاحب برگترین زنجیره کافی شاپ در سراسر دنیاست که البته از این حدود ۱۹ هزار شعبه، ۱۲ هزار شعبه آن در آمریکا، ۱۲۴۰ شعبه در کانادا، ۱۱۰۰ در ژاپن، ۹۷۰ شعبه در انگلستان و ۶۵۰ شعبه در چین قرار دارد.

در حال حاضر بطور معمول در یک شعبه استار باکس شما امکان خرید انواع قهوه دم کرده و اسپرسو، ، بسته های قهوه، انواع دسر و مافین، سالاد و ساندویچ سرد، انواع اسنک و انواع ماگ و لیوان را دارید. علاوه بر اینکه جدیداً احتمال مشاهده یکی از سی دی ها، کتابها یا فیلمهای تهیه شده توسط استار باکس در شعب این کافی شاپها نیز عجیب نیست.
شرکتی که شروع خود را با تولید و فروش قهوه دانه های برشته شده آن هم به شکلی نه چندان موفق شروع کرد با تحول و انقلابی چشمگیر که داستانی خواندنی دارد به جایی رسید که در سالهای اوایل دهه نود روزانه یک شعبه جدید افتتاح میکرد.

اما شروع کننده داستان استار باکس این سه نفر بودند:

یک معلم زبان انگلیسی به نام Jerry Baldwin، یک معلم تاریخ به نام Zev Siegl و یک نویسنده نه چندان سرشناس به نام Gordon Bowker که با الهام از Alfred Peet یکی از فروشندگان موفق قهوه دانه در شهر محل سکونت خود، تصمیم گرفتند در شهر سیاتل ایالت واشنگتن آن هم درست در سی ام مارچ سال ۱۹۷۱ قهوه خانه ای برای خود راه اندازی می کنند.

سه شریک این قهوه خانه در نهایت بر سر یک نام به توافق رسیدند، نام یکی از شخصیتهای رمان معروف موبیدیک به نام “استار باکس”.

اما همانطور که داستان مکدونالدز را پاتریک مکدونالدز و پسرانش دیک و مک شروع کردند اما سرنوشت باور نکردنی آن را بعدها Ray Kroc رقم زد، در استار باکس هم هاوارد شولتز( Haward SchuLtz)   مدیر فروش یک شرکت اروپایی لوازم خانگی بود که استار باکس افسانهای را شکل داد.
به طرز عجیبی داستان مکدونالدز و استارباکس از این نظر به هم شباهت دارند. در استار باکس هم وقتی هاوارد وارد شولتز متوجه خرید تعداد قابل ملاحظه دستگاه قهوه ساز از سوی یک قهوه فروش در آمریکا شد به سراغ آنها رفت و شم اقتصادی او بعنوان یک مدیر فروش با سابقه و با هوش به او میگفت که آینده ای رویایی در انتظار این قهوه فروشی ساده است.
شولتز می گوید” استار باکس برای من جالب بود و به سراغ آن رفتم، اما نه برای آن چیزی که بود بلکه برای آنچیزی که می توانست باشد”.
اما شولتز که مرد دنیا دیده ای بود همیشه در ذهن خود داشت و به یاد می آورد که در میلان ایتالیا چطور مردم با اشتیاق وقت و پول خود را در کافی شاپها و برای خوردن قهوه صرف میکنند و می دانست که جای چنین سرویسی در آمریکا خالی است. برای همین هاوارد شولتزدر ۱۹۸۲ رسماً بعنوان شریک به استار باکس پیوست و خیلی نگذشت که با خروج سایر شرکا آقای خنده رو صاحب تمام استار باکس شد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.