Yoshinoya-Japanese-fast-food-restaurant-AS-Design-Hong-Kong

مزایای رستوران و فست فود نسبت به سایر شغل ها

امروزه در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه ، از جمله كشور عزيزمان ايران ، صنعت غذا از لحاظ كيفيت ، تنوع ، طعم و مزه ، نحوه تهيه ، پخت ، بسته بندي و عرضه پيشرفت هاي قابل توجهي را حاصل كرده است ، لذا روزبه روز به طرفداران اين صنعت افزوده مي گردد كه اغلب فكر راه اندازي يك شغل مرتبط با صنعت غذا چه بسا در حجم كوچك و گاها در سطح كلان در منطقه يا شهر خود را در سر مي پرورانند . بدين جهت لازم دانستيم كه جهت ياري عزيزاني كه تمايل به ورود در اين وادي را دارند ، اطلاعات و توضيحاتي در رابطه با خصوصيات شغل رستوران و فست فود كه يكي از شاخه هاي اصلي صنعت غذا محسوب مي شود و همچنين برخي نكات اساسي و بارز در مورد برتري اين نوع فعاليت نسبت به بيشتر شغل ها و فعاليت هاي بازار آزاد كسب را ياد آور شويم تا دوستان عزيز و متقاضيان راه اندازي رستوران بتوانند با انگيزه ، اعتماد و پشتكار بيشتري قدم در اين عرصه گذارند .

از آنجايي كه متاسفانه در كشور ايران مدتي است كه در بسياري از شغل ها و فعاليت هاي بازار آزاد كسب ، ركودي عظيم و طولاني به وجود آمده است كه البته بر اساس نظر كارشناسان و صاحبنظران بيشتر آن به دلايل ناشي از ركود اقتصادي كل جهان و تحريم هاي اعمال شده عليه كشورمان مي باشد ، امروزه سرمايه گذاري هاي جديد در بسياري از شغل ها به يك خطر تبديل شده و ثبات و تضميني براي برگشت سرمايه اوليه و درآمدي مكفي در آنها وجود ندارد . لذا وجود بسياري از شغل هاي واسطه اي و دلال گري هاي مرتبط با اكثر كسب و كار هاي بازار آزاد ، خود دليل ديگري بر ركود آنها شده است . تورم و مشكلات اقتصادي حاكم نيز دليلي ديگر بر كاهش قدرت خريد مردم شده كه بسياري از شغل ها و كسب و كار هايي كه نياز اجباري و اصلي معاش مردم در آنها عرضه نمیشوند راتحت الشعاع قرار داده است . لذا با توجه به موارد مذكور و بسياري نكات ديگر ، به تجربه ثابت شده كه صنعت غذا ، خصوصا شاخه رستوران و فست فود كه ارتباط مستقيمي با اقشار جامعه دارد و تامين كننده مستقيم نياز اصلي مردم مي باشد ، آسيب كمتري را نسبت به بقيه شغل هاي بازار آزاد كسب متحمل شده است ، كه البته خود ماهيت اين شغل نيز در اين موارد بي تاثير نبوده است كه در ذيل به برخي از آنها اشاره شده است :

 

  1. بر اساس آمار هاي به دست آمده نسبت تعداد مشتريان و متقاضيان غذا در كل كشور به تعداد رستوران ها و فست فود هاي فعال (البته با كيفيت غذاي مطلوب) در سطح بسيار بالا تري در مقايسه با ساير شغل هاي بازار آزاد وجود دارد ، كه اين امر موجب گرديده تا صنعت غذا و خصوصا شاخه رستوران و فست فود آن در طبقه بندي اقتصادي عرضه و تقاضا ، داراي رتبه بسيار مطلوب باشد ، كه باعث شده تا تعداد مشتري و متقاضي لازم و كافي براي غذا همواره وجود داشته باشد .

 

  1. به دليل اينكه حضور مردم در رستوران ها و فست فود ها (خصوصا آنهايي كه دكوراسيون و امكانات قابل توجهي دارند) سه هدف تفريحي ، تشريفاتي و تهيه غذا را دنبال مي كند ، لذا هر سه مورد اين اهداف با هم موجب گرديده تا حضور و استقبال مردم نسبت به ساير شغل ها گسترده تر و پيوسته صورت پذيرد و جذابيت بيشتري را براي مشتريان و متقاضيان به وجود آورد ، و در اصل نياز به محقق شدن هر يك از اين اهداف خود به تنهايي نيز نهايتا به مراجعه مردم به رستوران ها و فست فود ها مي انجامد .

 

  1. به دليل اينكه تعداد مراجعات مردم به يك رستوران يا فست فود به مراتب بيشتر از مراجعه به اكثر شغل هاي ديگر در هفته ، ماه ويا سال مي باشد ، لذا به تجربه ثابت شده كه كم هزينه ترين تبليغات در سطح كلان مربوط به شغل و فعاليت رستوران و فست فود مي باشد . زيرا خود مردم به دليل مراجعات و سفارشات مكرر غذا ، در بيشتر مواقع و در جلسات خصوصي ، مهماني ها و مراسم و محل كار در حال صحبت و تبليغ در مورد رستوران يا فست فود محبوب خود هستند و اين خود بزرگترين تبليغ رايگان مي باشد .

 

  1. يكي از مهم ترين و اساسي ترين مزايا و برتري هاي شغل رستوران و فست فود نسبت به ساير شغل ها اين است كه تمام محصولات به صورت نقد به فروش مي رسند و در پس آن مواد اوليه مصرفي به صورت نسيه ، اقساطي و يا به صورت تسويه مدت دار از شركت هاي فروشنده مواد اوليه خريداري مي گردد ، كه اين امر موجب به وجود آمدن گردش مالي مناسب دوره اي و حساب هاي بانكي معتبر مي گردد ، كه اين وضعيت در كمتر شغلي ديده مي شود و در بيشتر شغل ها بالعكس اين موضوع حاكم است .

 

  1. شغل رستوران و فست فود از معدود شغل هايي مي باشد كه نسبت سرمايه گذاري اوليه به در آمد هاي خالص ماهانه فاصله بسيار زيادي ندارد و در صورتي كه شروع و ادامه فعاليت اصولي انجام گردد و موارد مديريتي به نحو صحيح و كامل رعايت شود ، در آمد مكفي و برگشت سرمايه زود هنگامي را در پي خواهد داشت . بديهي است لازمه محقق شدن اين امر رعايت موارد بسيار مهم و كليدي و تخصصي بوده كه مي بايست تحت نظارت متخصصين با تجربه به مرحله اجرا در آيد .

 

  1. از ديگر نكات بارز شغل رستوران و فست فود كار آفريني براي اشخاص غير متخصص و بيكار ، تربيت افراد متخصص و متعهد ، كمك به چرخه توليدي داخلي كشور ، كسب عنوان و اعتبار مناسب در بازار آزاد كسب و جلوگيري از واسطه گري و دلال گري هاي كاذب مي باشد .
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.