غذاهای سالم در فست فودها - گروه صنعتی استیل وان
  • خرید قهوه،فروش قهوه،قیمت قهوه
  • راه اندازی کافی شاپ،اینستاگرام
غذاهای سالم در فست فودهاReviewed by مدیر سایت on Nov 23Rating: 5.0غذاهای سالم در فست فودها برخی از فست فودها پیش غذاهای متفاوتی برای شما ترتیب داده اند و این امکان برای شما فراهم است که همیشه مجبور نباشید سیب زمینی سرخ کرده میل کنید.

نه نکته برای انتخاب غذاهای سالم در فست فودها

آیا به خوردن غذا در بیرون علاقه دارید؟ به فست فود ها چطور؟مطمئناً با علاقه وافری که به فست فود ها دارید همیشه نگران پیام ها و اخطارهای پزشکان و منتقدین فست فود نیز هستید.فست فود ها همه جا وجود دارند، دارای تنوع و طعم بی نظیری هستند، مهمتر از اینها ارزان نیز هستند و البته سریع آماده می شوند این برای ما که از معطل شدن در موقع گرسنگی کلافه می شویم بسیار مهم است. همه این دلایل، موجب محبوبیت غذاهای سریع در بین ماست.

آیا می دانید برای احساس راحتی و اطمینان از خوردن غذاهای سالم فست فود در شبی که با دوستان و آشنایتان به یک غذاخوری غذاهای سریع رفته اید، چه باید بکنید؟

قبل از شروع باید اشاره ای به عدم تحرک، نرمش و ورزش بکنم، اگر شما فردی هستید که فعالیت جسمی ندارید و به هیچ وجه ورزش نمی کنید! باید بدانید خطر بیماری ها در کمین شماست. صرفاً خوردن فست فودهای سالم شما را بیمار نخواهد کرد، این استفاده بی رویه از هر نوع مواد غذایی و عدم تحرک است که باعث ایجاد مشکلات می شود. پس ورزش را از یاد نبرید.

  • آگاهی از جدول اطلاعات تغذیه ای:

فست فود و رستوران هایی را انتخاب کنید که به شما اطلاعات تغذیه ای غذاهایشان را ارائه می دهند. اینکار باید قبل از انتخاب و سفارش شما انجام پذیرد،( در منو یا پیشخوان رستوران) چون بعضی ار رستوران ها بعد از انتخاب غذا توسط شما اطلاعات تغذیه ای را در فیش تان چاپ می کنند که در اینصورت کار از کار گذشته است. البته اگر همچنان علاقه مند به استفاده از رستورانی هستید که این اطلاعات را در اختیار شما نمی گذارد می توانید نرم افزار های محاسبه میزان کالری غذا را روی گوشیتان داشته باشید هرچند این برنامه ها دقیق و متناسب با هر رستورانی نیست اما بهتر از هیچی است.

  • آگاهی از مواد تشکیل دهنده:

جدول اطلاعات تغذیه ایی، اطلاعات خوبی را در اختیار شما خواهد گذاشت اما همه آنچیزی که شما می خواهید بدانید را ندارد،از فست فود و رستورانی که به آنجا رفته اید در رابطه با نوع روغن مصرفی شان سوال نمایید. چربی های ترانس در انواع شیرینی ها، بیسکویت ها، مواد غذایی و وعده های غذایی یافت می شود که با روغن های هیدروژنه درست می شوند. البته باید به این نکته شاره کنیم که اسیدهای چرب ترانسی که به طور طبیعی طی فرآیند های آنزیمی به وجود می آیند برای انسان مفید هستند .

برای تعریف مفید و قابل فهم چربی ترانس باید گفت چربی‌های ترانس (trans fats) هنگام افزودن هیدروژن به روغن‌های مایع گیاهی (عمل هیدروژنه کردن)، برای بالابردن نقطه ذوب آنها (جامد کردن) جهت افزایش طول عمر و پایداری شان به وجود می‌آیند البته مقدار کمی چربی ترانس به طور طبیعی و عمدتا در غذاهای با منبع حیوانی یافت می‌شود که بی ضرر است.

بنابر تحقیقات سازمان مدیریت غذا و دارو آمریکا غذا باید کمتر از ۵ دهم گرم درصد دارای چربی ترانس باشد و نهایتا شما می توانید از فست فود و رستوران خودتان در مورد روغن مصرفی شان سوال کنید. برای حفظ سلامت قلب، باید میزان مصرف چربی‌های ترانس را به حداقل برسانید و همیشه ورزش کنید.

  • از پیش برنامه ریزی کنید:

برای رفتن به یک فست فود یا رستوران باید برنامه ریزی کنید، تمام اطلاعاتی که برای خوشگذراندن یک شب موردنیازتان است و تظمین کننده سلامتی شماست باید از قبل برنامه ریزی شوند. بیشتر فست فود ها بزرگ و زنجیره ای دارای وب سایت اطلاع رسانی هستند و در سایتشان در مورد غذاهایی که سرو می کنند اطلاعات کاملی به مشتریان ارائه می دهند . کمترین و بیشترین کالری غذاهای موجود را به شما معرفی می کنند. و انواع مدل های پخت غذایی که از آن بهره می برند را معرفی می کنند.

  • پرهیز از چاشنی زیاد (ادویه و فلفل):

سالاد سالم تری را برای پیش غذایتان انتخاب کنید و بجای اینکه آن را در سس غوطه ور کنید آن را آرام آرام با پنیر یا روغن زیتون نوش جان کنید.

در مورد چاشنی به نکات زیر دقت کنید و از آنها اجتناب نموده یا مصرف آنها را به حداقل برسانید:

– ترکیبات سس سالاد اکثراً حاوی روغن است، اما بعضی از سس ها تولیده شده توسط بعضی از کارخانه ها یا خود فست فود ها با روغن های مفید مثل روغن زیتون تهیه می شوند. اینگونه سس ها دارای کمترین کالری است و جزو سالمترین انتخاب های مشتریان است، البته اگر توسط صاحبان فست فود در معرض انتخاب مشتری قرار داده شوند و نکته مهم پایانی این بند این است که سس ها معمولاً کالری زیادی دارند و اگر شما فعالیت بدنی کمی دارید مجبور به استفاده از تمام سس نیستید.

– پنیرها در فست فود چربی اشباع شده ی بالایی دارند.(برای مثال: ۳۰ گرم پنیر چدار حاوی ۹ گرم چربی، ۶ گرم چربی اشباع و۳۰ میلی گرم کلسترول می باشد در صورتیکه همین مقدار پنیر چدا کم چرب و بدون چربی میزان چربی، کلسترول و چربی اشباع شده ناچیزی دارد.) اما اگر شما در برنامه ی رژیمی تان ملزم به دریافت مقدار کلسیم کمتری هستید و نمی توانید شیر بنوشید اندکی پنیر برای شما مفید خواهد بود.

– خامه ترش؛ خامه ترش محصول لبنی به دست آمده از تخمیر خامه به طور منظم با انواع خاصی از باکتری های اسید لاکتیک است، البته فست فود ها از مخلوط کردن مساوی ماست و خامه و حرارت دادن آن این نوع خامه را درست می کنند.

– زیاده روی در استفاده ازسس ذرت با فروکتوز بالا (فروکتوز ذرت یکی از اسلی ترین مواد عسل نیز هست که بجای شیرینی قند از آن استفاده می شود.) اگر شما  به یک سس برای عطر و طعم دهی که دارای کالری کم باشد، نیاز دارید: برای ساندویچ هایتان می توانید از سس خردل استفاده کنید، استفاده از سس سرکه برای سرخ کردنی ها و آب لیمو  برای سالاد همگی از پیشنهاد های سالم بشمار می روند.

– استفاده بیش از اندازه نمک. در بیشتر غذاهای آماده مخصوصاً تولیدات کارخانه ای نمک زیادی استفاده می شود. خوردن سیب زمینی سرخ کرده که با روغن گیاهی سالم طبخ شده غذای سالم و مقوی است اما زدن نمک بیش از حد به آن این قضیه را برعکس خواهد کرد.

  • هنگام سفارش مواد گیاهی بیشتری در ترکیبات ساندویج خودتان درخواست کنید؛

گوجه فرنگی، کاهو، پیاز، آواکادو و کلم اضافی قادر است ساندویج شما را تبدیل به یک معجون سلامتی کند ضمن اینکه فیبر، عطر و طعمی بی نظیری به وعده غذایی شما هدیه کند. این کار قادر است ساندویج برگر شما را به چیزی بیشتر از یک برگر تبدیل کند.

 

  • سیب زمینی سرخ کرده انتخاب همیشگی پیش غذاهایتان نباشد؛

برخی از فست فودها پیش غذاهای متفاوتی برای شما ترتیب داده اند و این امکان برای شما فراهم است که همیشه مجبور نباشید سیب زمینی سرخ کرده میل کنید. بعنوان مثال یک سالاد فصل با سس کم کالری یا سالاد میوه می تواند پیش غذای شما را متفاوت کند.

  • لازم نیست تمام آنچه را که برایتان آماده شده تا آخر میل کنید؛

غذای های فست فود به جهت مفصل بودنشان و اینکه وعده ایی سیر کننده هستند مشهورند. غذای های فست فود برای انسان های معمولی که ورزش نمی کنند، تحرک کمی دارند و در نتیجه بدنشان به کالری کمی نیاز دارد می توانند از جهت مقدار کالری بعنوان ۲وعده آنها حساب شوند.

اگر شما جزو این دسته از افراد هستید می توانید غذایتان را با رفیق یا همسرتان تقسیم کنید. ۱ سفارش برای دو نفر در غذاهای پر کالری برای افراد کم تحرک کافی خواهد بود.

یا حتی اگر فردی ورزشکاری هستید و همکنون سیر شده اید می توانید درخواست سرویس بسته بندی بیرون بر نمایید به این نکته توجه کنید که غذا را بیشتر از ۱۲ ساعت ذخیره نکنید.

  • نوشیدنی های سالم بجای نوشیدنی های گازدار؛

یک نوشابه بطور متوسط حدود ۴۰۰ کالری دارد و شما قطعاً خواهید توانست غذایتان را بدون آن نوش جان کنید.

اگر خیلی به وزنتان حساس هستید آب درخواست کنید. حتی می توانید آب گازدار نیز کیل کنید.

 

./ دکتر “روشندل” متخصص تغذیه می گوید: آب گازدار همان آب است که به آن اندکی گازکربنیک افزوده شده است و هنگام بازکردن در بطری از آن خارج می شود لذا مصرف این آب برای رفع عطش به مراتب مفید تر از آب میوه های قنددار است و از بروز مشکلاتی نظیر چاقی جلوگیری می کند. اما اشخاصی که مشکلات گوارشی، زخم و ورم معده دارند از آن نیز باید پرهیز کنند.{۱}/.

آب را به هیچ وجه میان غذا ننوشید، خوردن وعده غذایی را به آرامی انجام دهید چرا که مطالعات متعددی نشان داده است که به آرامی غذا خوردن منجر به خوردن غذای کمتری می شود و در یک وعده غذای سریع این نکته به شما کمک خواهد نمود.

  • رستورانها، فست فود ها، کافی شاپ ها و باغچه های سنتی، انتخاب متفاوتی داشته باشید.

سالم بودن یک غذا اصطلاح نسبی است و نمی شود آن را دقیقاً اندازه گیری کرد، به ویژه در زمینه غذاهایی که بیرون میل می کنید.

اینکه فست فود ها بهترین و مورد علاقه ترین انتخابتان باشد مشکلی نخواهد داشت اما فست فودها انتخاب همیشگی تان نباشد به رستوران های مختلفی سر بزنید، انتخاب های مختلفی را تجربه کنید و لذت تفاوت را بچشید.

پایان.

ترجمه، گرد آوری، تحلیل و بررسی: گروه مدیریت و بازاریابی کتاب جامع فست فود